Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخگویی و کارآمدی

نویسنده:

(24 صفحه - از 60 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : پاسخگویی، کارآمدی، حکومت، مسؤولیت، مشروعیت، نظام سیاسی، پرسشگری، خدا، نظام، کارایی

خلاصه ماشینی:

"شایان ذکر است در حالی که پیشرفت و کارایی در سازمان و نظام‌های غیر دینی و لائیک تنها با ملاحظات مادی سنجیده می‌شود، سازمانها و نظام سیاسی در اسلام، پا را از این ملاحظات مادی فراتر می‌نهد (44) و فقط به فکر اهداف زودگذر و کوتاه مدت برپایه ملاحظات اقتصادی و کارایی اقتصادی و مادی نیست و بدینوسیله هدفهای فردی، اجتماعی، سازمانی و حکومتی را صرفا در پرتو محاسبات مادی نمی‌نگرد بلکه ابعاد معنوی کارایی و شرافت انسانی و ارتقای کرامت بشری را نیز در رفتار سازمانی و تعاملی حکومت و مردم مد نظر دارد و بیشترین بازده مادی رابه گونه‌ای متقارن با افزایش بهینه و کارای بازده‌های معنوی در نظر می‌گیرد. اصل مسؤولیت‌شناسی حکومت: از دیدگاه نهج البلاغه، نظام سیاسی مشروع و دارای مقبولیت و با رضایت عامه و نظامی که واجد کفایت و صلاحیت برآوردن مطالبات و تحقق کار ویژه‌های خود است، ضرورتا باید نظامی پاسخگو و مسؤولیت‌شناس باشد و به طور حتم چنین حکومتی با تکیه بر رمز پاسخگویی و قبول مسؤولیت، از «نفوذ حکم» و اثر بخشی فرامین و به تعبیر امروزی‌تر، از کارآمد و کارایی روزافزون بر خوردار خواهد شد. » (65) نامه 45 نهج البلاغه یکی از فرازهای بلندی است که بیانگر اوج مسؤولیت‌شناسی و تأکید امام علیه‌السلام بر ضرورت پاسخگویی خویش به مردم است، آنجا که می‌فرماید: «من اگر می‌خواستم، می‌توانستم از عسل پاک، و از مغز گندم و بافته‌های ابریشم، برای خود غذا و لباس فراهم آورم، اما هیهات که هوای نفس بر من چیزه گردد و حرص و طمع مرا وادارد که طعام‌های لذیذ برگزینم، در حالی که در حجاز و یمامه کسی باشد که به قرص نانی نرسد، یا هرگز شکمی سیر نخورد، یا من سیر بخوابم و پیرامونم شکم‌هایی که از گرسنگی به پشت چسبیده، و جگرهای سوخته وجود داشته باشد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.