Skip to main content
فهرست مقالات

عدالت قضایی در جمهوری اسلامی/ گفتگو

مصاحبه شونده:

(27 صفحه - از 30 تا 56)

خلاصه ماشینی:

"حکومت اسلامی: این تعریف از ماهیت شورای حل اختلاف و تبیین کارکرد آن، در جوامع کوچک و اجتماعات ساده نتیجه خوبی دارد ولی پرسش این است که آیا همین شیوه در جوامع پیچیده امروزی و به خصوص در شهرهای بزرگ و یا کلان شهری مانند تهران هم جواب می‌دهد یا اینکه باید پذیرفت رسیدگی به دعواها و اختلافات به تخصص قضایی و ترتیباتی نیاز دارد و آن همان کاری است که در محاکم و دادگستری‌ها انجام می‌شود؟ دعاوی به لحاظ حقوقی و کیفری و نیز از نظر درجه‌بندی، با هم فرق دارند؛ گاهی دعوا روی یک میلیون تومان است، گاهی هم اختلاف روی یک میلیارد تومان می‌باشد. با ساختار پیش از بازنگری برای جابجایی یک قاضی می‌بایست هر شش عضو شورای عالی قضایی تشکیل جلسه می‌دادند و طبق نظر اکثریت تصمیم‌گیری می‌شد و طبعا کارها سرعت لازم را نداشت، ولی با تغییری که در ساختار قوه قضاییه به وجود آمد؛ با مدیریت متمرکز و توسعه اختیارات رییس قوه قضاییه برسرعت کارها افزوده شد و بلکه این تمرکز در تسریع کارها نقش فوق‌العاده‌ای داشت و تسریع امور در بعضی جاها به عدالت نزدیک‌تر است؛ زیرا با حرکت کند دستگاه قضایی مشکل اطاله دادرسی و کندی در تصمیم‌گیری به وجود می‌آید و گاهی مردم خودشان وارد عمل می‌شوند و در مواردی یک حادثه و مشکل به دهها مورد منجر می‌گردد و یا یک پرونده به صد پرونده منتهی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.