Skip to main content
فهرست مقالات

عاشورا، اصلاحات، دموکراسی

نویسنده:

(29 صفحه - از 165 تا 193)

کلید واژه های ماشینی : امام حسین علیه‌السلام ،دین ،شهادت ،بیعت ،امام علی ،علم غیب ،علم غیب امام علیه‌السلام ،خدا ،مردم ،اسلام ،قیام حسینی ،قرآن ،حکومت ،دفاع ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،کوفه ،روزگار امام حسین علیه‌السلام ،مکه ،حق ،بیعت خواهی یزید ،حاکمان ،یزید خواهان بیعت امام علیه‌السلام ،تاریخ ،مردم‌سالاری ،شهادت امام حسین علیه‌السلام ،وظیفه ،یزید از امام علیه‌السلام ،سخن ،حماسه حسینی استاد مطهری ،امام معصوم علیه‌السلام

خلاصه ماشینی:

"مردم‌سالاری کوفی اگر کسی مدعی شود که امام حسین علیه‌السلام به دنبال دعوت مردم کوفه بوده و از ایشان می‌خواست که حکومتی مبتنی برخواست اکثریت تشکیل دهد، کاملا نادرست است؛ زیرا: اولا: ایشان طبق ملاک شرعی قرآنی، رأی و خواست مردم را ملاک حقانیت نمی‌دانست و دعوت کوفیان یا بیعت آنان، عامل اصلی قیام حسینی نبود و آنچه به عنوان انگیزه اساسی قیام و اقدام ایشان مطرح بود، عمل به وظیفه شرعی خود و انجام دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده است و طبیعی است که از باب عصمتی که ایشان بنا بر آیه تطهیر (1) داشته، رأی و دیدگاهش برخواست و رأی مردم مقدم بوده است. ثانیا: هیچ گاه امام علیه‌السلام دیدگاه مردم‌سالاری را بر زبان نیاورد و حتی در یک مورد نیز سخن از تشکیل حکومتی، بنا بر خواست اکثریت مطرح نکرد، بلکه آنچه، به دنبال دعوت و بیعت کوفی‌ها توسط ایشان مطرح شده، خواست «ملاء» و «ذوی الحجی» یعنی دانه درشت‌ها و عقلای قوم بوده است و همین امر برای ایشان تکلیف و وظیفه ایجاد می‌کرده است؛ «فإن کتب إلی أنه قد اجمع رأی ملاءکم و ذوی الفضل و الحجی منکم... چگونه می‌توان حماسه حسینی را الهام‌بخش ندانست در حالی که امام علیه‌السلام ذوب در رضای حق شده، کاری هوس‌آلود انجام نداده بود و طبیعی بود که خدا نیز او را یاری کرده، حرکتش را اثر بخش گرداند و از همین رو هم بوده که حتی در همان مراحل نخست نیز، اهل‌بیت علیهم‌السلام در کوفه، در مقابل حاکم فاتح کوفه قاطعانه ایستادگی می‌کنند و امثال زید بن ارقم وعبدالله بن عفیف ازدی هم غرور ابن زیاد را در هم می‌شکنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.