Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه مردم در حکومت نبوی

نویسنده:

(17 صفحه - از 172 تا 188)

کلید واژه های ماشینی : جایگاه مردم در حکومت نبوی، حکومت، مردم، بیعت، پیامبر، سیاسی، مشروعیت، مشروعیت سیاسی حکومت، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، شهروندان، اسلام، امت، شورا، امانت، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، مشروعیت الهی حکومت نبوی، دینی، حقوق، حاکم، حکومت‌های مردمی، مشورت، جایگاه مردم در مشروعیت سیاسی، رضایت مردم، مکتب نبوی، اصل، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم حکومت، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم جلب رضایت مردم، حدیث، قانون، بحارالانوار

خلاصه ماشینی: "2. لزوم رضایت مردم از حکومت یکی از موءلفه‌ها و ویژگی های مهم حکومت‌های مردمی، لزوم جلب رضایت آن در انتخاب حاکم و اداره کشور است، که این اصل در مکتب نبوی نیز مورد تأکید قرار گرفته است. در اینجا به یک حدیث نبوی اشاره می‌کنیم که آن حضرت تولی حکومت یعنی کسب حکومت بدون مشورت مردمی را مستوجب قتل دانستند: «من جاءکم یرید ان یفرق الجماعة و یغصب الأمة امرها و یتولی من غیر مشورة فاقتلوه، فان الله قد اذن ذلک؛ (1) هر کس به سوی شما آمد و درصدد فرافکنی و غصب حکومت مردم و تولی آن، بدون مشورت، برآمد، او را به قتل رسانید که همانا خداوند به این کار اذن داده است. این اصل و مبنا نیز مورد اهتمام حکومت نبوی قرار گرفته است که مبانی دینی آن، نخست خود قرآن کریم است که خطاب به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم او را به مشاوره با مردم دعوت و امر می‌کند: «و شاورهم فی الأمر فإذا عزمت فتوکل علی الله». قانون‌گذاری تا اینجا دانستیم که مکتب نبوی در دو عرصه «مشروعیت حکومت» و «مقام اجرایی» به جایگاه مردم توجه خاص مبذول داشته است و عرصه سوم به قوه مقننه و قانونگذاری مربوط می‌شود، که به آن می پردازیم: نخست باید به این نکته توجه شود که تشریع قوانین مربوط به دین و شریعت، تنها در صلاحیت آفریدگار متعال است و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نیز خود عنوان پیام بر و واسطه را داراست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.