Skip to main content
فهرست مقالات

اصول و ضوابط دعوت اسلامی

نویسنده:

(35 صفحه - از 85 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : پیامبر، پیام، دعوت، اسلام، رسالت، خدا، پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، دین، قرآن کریم، مردم

خلاصه ماشینی:

"با توجه به آیاتی مانند؛ «ابلغکم رسالات ربی»، (2) «قد ابلغوا رسالات ربهم» (3) ، «یبلغون رسالات الله» (4) ابلاغ رسالت الهی و رسانیدن پیام خداوند به مردم، مشخصه بارز و عنوان ویژه انبیای الهی بوده است که همزمان با هبوط حضرت آدم آغاز شده و تا بعثت نبی خاتم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله تداوم یافته است و در این فاصله زمانی هزاران انسان وارسته و صالح، به عنوان پیام‌آوران دعوت الهی، رسالت آسمانی را به بندگان خدا ابلاغ کرده‌اند و اساسا فلسفه وجودی پیامبران، رسانیدن پیام‌های هدایتگرانه خداوند و وساطت در ابلاغ آن به مردم بوده است؛ «فهل علی الرسل الا البلاغ المبین» (5) و امیر مؤمنان در فرازی از خطبه‌اش می‌فرماید: «أخذ علی الوحی میثاقهم و علی تبلیغ الرسالة امانتهم» (6) برای دریافت وحی از آنان پیمان گرفت و برای رسانیدن رسالت خویش، آنان را امین دانست. زیرا برای کسانی که با اعتقادات و آداب ویژه‌ای انس داشته‌اند، پذیرش دین و آداب جدید بسیار مشکل است به همین خاطر پیامبر گرامی تمامی اعتقادات و اصول شریعت را یکجا بیان نفرمود، بلکه در روند تدریجی، در طول 23 سال و از اجمال به تفصیل را طی نمود و این شیوه با مسامحه و مداهنه تفاوت بسیار دارد و اما در انتخاب مخاطبان، گرچه مأموریت آن حضرت جهانی بود ولی در آغاز دعوت چنین امکانی وجود نداشت. » (5) در ادامه سخن مرحوم علامه طباطبایی، به نظر می‌رسد، پیامبر گرامی، شیوه تدریج را به تناسب واکنش مخاطبان در برابر دعوت نیز رعایت می‌کرد و یکی از نام‌های قرآن کریم «ذکر»؛ ـ یادآوری ـ است و یکی از ویژگی‌های ممتاز و انحصاری پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله «مذکر» است؛ «فذکر انما انت مذکر» (6) و در سوره قمر این آیه چهار بار تکرار شده است که: «و لقد سیرنا القرآن للذکر فهل من مذکر» برخی برای هدایت و صلاح، نیازمند یک تذکر و هشدارند تا بیدار شوند و از غفلت به ______________________________ 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.