چکیده:
بررسی ارتباط بین تجارت الکترونیکی و جهانی شدن یکی از مقولههای مهم حوزه مدیریت و
اقتصاد میباشد و در اینزمینه مطالعات زیادی در سطح دنیا انجام گرفته است و
مدلهای مختلفی نیز جهت بررسی ارتباط بین جهانی شدن و تجارت الکترونیک ارائه شده
است. ولی تاکنون پژوهشی در مورد نقش تجارت الکترونیک بر جهانی شدن بنگاهها در
ایران انجام نشده است. از اینرو، این مقاله بر آن است تا رابطه میان تجارت
الکترونیک و جهانی شدن را مورد مطالعه قرار دهد.
به علت ماهیت و شرایط خاص اقتصادی- اجتماعی ایران و عدم بلوغ کافی تجارت الکترونیک
در کشور به نظر میرسد نمیتوان الگو و یا مدل خاصی را به عنوان رویکرد اصلی انتخاب
نمود. نتیجتا این تحقیق درصدد آن است که با تلفیقی از الگوهای موجود و مدلهای
رایج در دنیا به مدلی دست یابد که از آن طریق بتوان ارتباط بین تجارت الکترونیک و
جهانی شدن را ارزیابی نمود. سپس بر اساس مدل ارائه شده ارتباط بین جهانی شدن و
تجارت الکترونیک مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه این تحقیق نشان میدهد که بین تجارت
الکترونیک و جهانی شدن صرفا در بعد مشتری ارتباط معنیداری وجود دارد و بین تجارت
الکترونیک و جهانی شدن در بعد درونی و بعد زنجیره تأمین رابطه معنیداری مشاهده
نشد.
خلاصه ماشینی:
"تعداد محصولاتی که به بازارهای خارجی عرضه می شود جهانی شدن در بعد زنجیره عرضه (زنجیره تأمین) میزان ارتباط با بازارهای خارجی جهت تأمین دروندادهای مورد نیاز حجم خریدهای خارجی تعداد شرکای تجاری خارجی تعداد کشورهایی که منابع اولیه از آن ها خریداری می شود تعداد دفاتر خرید خارجی در کشورهای دیگر نسبت خریدهای خارجی به خریدهای داخلی تجارت الکترونیک میزان استفاده از سیستم های اطلاعات مدیریت نوع دسترسی به اینترنت امکان پرداخت الکترونیکی از طریق وب سایت میزان مبادله الکترونیک اطلاعات با عرضه کنندگان داخلی و خارجی امکان گرفتن سفارشات از مشتریان از طریق اینترنت میزان مبادله الکترونیکی اطلاعات با مشترکان داخلی و خارجی میزان پویایی وب سایت مدت زمان استفاده از اینترنت نوع و ماهیت اطلاعات ارائه شده در وب سایت میزان استفاده از تکنولوژی اطلاعات به تفکیک واحدهای سازمانی نوع استفاده از تکنولوژی اطلاعات میزان فروش الکترونیک میزان استفاده از پست الکترونیک میزان استفاد ازپایگاه های اطلاعاتی میزان استفاده از شبکه های کامپیوتری داخل سازمانی میزان استفاده از شبکه های کامپیوتری بین سازمانی میزان استفاده از اینترنت جهت جمع آوری و تحلیل اطلاعات مربوط به مشتریان برای آزمون اعتبار و روایی پرسشنامه از سه روش زیر استفاده شده است: الف- استفاده از نظرات خبرگان: بعد از اینکه پرسشنامه توسط اعضاء تیم پروژه طراحی گردید این پرسشنامه همراه با مدل تحقیق در اختیار تعدادی از خبرگان تجارت الکترونیک قرار گرفت تا در مورد روایی و اعتبار آن اظهار نظر نماید.
تجزیه و تحلیل ضرایب رگرسیون نیز نشان میدهد که بین میزان استفاده از تجارت الکترونیک و میزان جهانی شدن بنگاهها در بعد درونی رابطهای به شرح زیر وجود دارد: Internal _ Globalization = 1."