Skip to main content
فهرست مقالات

اقتراح؛ سنت گرایی، در نظر خواهی از دانشوران

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : سنت، دین، عقل، سنت‌گرایان، خدا، فلسفه، حق، عرفان، عقل جزئی، علم، انسان، حقیقت، حکمت‌خالده، افلاطون، خداوند، فهم، مطلق، اسلام، عقل کل، تصویر، جهان، اصل، فلسفه جدید غرب، علم جدید، عقل کل و عقل جزئی، عقل استدلالی، مدعیات اصلی سنت‌گرایی، عقل استدلالگر، حکمت‌خالده با فلسفه جدید، علم دینی

خلاصه ماشینی: "رابعا: از نظرگاه حکمت‌خالده، مکاتب فلسفی جدید، علی‌رغم اختلافات فراوان و احیانا عمیقی که با یکدیگر دارند، در بن و بنیاد دو وجه اشتراک بسیار مهم دارند: یکی اینکه، از لحاظ معرفتشناختی، تجربه‌گرایانه، (Empiricist) اند، و دیگر اینکه، از لحاظ وجودشناختی، مادی، (Materialist) اند، و حال آنکه خود حکمت‌خالده، از لحاظ معرفت‌شناختی، تعقل‌گرایانه، (Intellectualist) است (و تعقل‌گرایی حکمت‌خالده با عقل‌گرایی، (Rationalism) ای که بعضی از فیلسوفان جدید، مانند دکارت، بدان قائلند فرق دارد) و، از لحاظ وجودشناختی، قائل به وجود مجردات و مفارقات است و مبدء همه موجودات را امری غیر مادی می‌داند، (Spiritualism) به این جهات و جهات دیگری که از ذکر آنها صرف نظر می‌کنم، سنتگرایان روزگار ما نسبت‌به همه مکاتب و مشارب فلسفی‌ای که در دامان فرهنگ فلسفی جدید غرب پرورده و بالیده‌اند، از جمله اگزیستانسیالیزم، فلسفه‌تحلیل زبانی، پدیدارشناسی، و پراگماتیزم، موضع نقد و مخالفت دارند. نقدونظر: آیا به نظر شما ربط و نسبت این حکمت‌خالده با فلسفه جدید غرب، نوعی مغایرت است؟ اعوانی: اگر سنت را به این معنا بگیریم در آن صورت بین سنت‌به معنایی که گفتیم و فلسفه جدید غرب نوعی تقابل وجود دارد، اصل سنت‌بر فرق گذاشتن بین حق و خلق و آتما و مایا است و راه وصول به حق و پیروی از دین حنیف و فطرت الهی و ادا کردن حق خلافت است، خداوند در انسان این موهبت عظیم الهی را قرار داده و انسان را خلیفه خود دانسته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.