Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی زیباشناسی کامل

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : زیبایی ،زیباشناسی ،تجلی ،عدم تناهی ،هنر ،افلاطون ،زیباشناسی کامل ،ذات مطلق ،کمال ،روح ،افلوطین ،ذات مطلق متجلی ،ذات نامتناهی تانیث الهی ،هنر مقدس ،ذات نامتناهی ،جذب ،تجلی الهی ،عدم تناهی الهی ،خدا ،واقعیات ،ظاهری ،انسان ،هماهنگ ،نظری ،اصل تجلی الهی ،اصل ،احساس امر زیبا ،فهم ،ذات مطلق به نحوه‌ای انتظام ،انتظام و راز

خلاصه ماشینی:

"ذات نامتناهی تانیث الهی است، و تجلی الهی ناشی از آن است; در ذات نامتناهی، زیبایی اصالت و ضرورت دارد و از این رو، بی‌صوت، بی‌تمایز و غیر قابل بیان است، حال آن که در تجلی الهی و از طریق این تجلی، زیبایی متبلور می‌شود و هویدا می‌گردد، نه فقط به سبب نفس صورت خارجی یافتنش، بلکه نیز، و به صورت ایجابی، به خاطر محتوایش، تصویر ذات مطلق و عامل ضرورت و نیز انتظام. به‌رغم این واقعیات، که به نظر کاملا واضح هستند و همه زیباییهایی که ملکوت به عوالم سنتی ارزانی داشته است آنها را تایید می‌کنند، بی‌شک بعضی خواهند پرسید که چه نسبتی ممکن است میان ارزش زیباشناسانه یک خانه، یک دکوراسیون داخلی، یا یک ابزار و متحقق شدن به حقایق معنوی وجود داشته باشد; آیا هیچ‌وقت‌شانکارا (15) خود را دلمشغول زیباشناسی یا اخلاق کرد؟ پاسخ این است که روح حکیمی به این درجه از اهمیت، به طور طبیعی زیبا و دور از هرگونه پستی است، و بعلاوه، یک محیط یکپارچه بویژه در محیطی مانند محیط برهمنان تا حد زیادی، اگر نه مطلقا، زشتی هنری یا صنعتی را نفی و طرد می‌کند; به طوری که شانکارا چیزی برای تعلیم و به طریق اولی برای تعلم در مورد ارزشهای زیباشناسانه نداشت، مگر آن که به حکم استعداد ذاتی و حرفه خودش هنرمند بوده باشد; که چنین هم نبود و رسالتش اقتضای چنین چیزی را نداشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.