Skip to main content
فهرست مقالات

تصوف: حجاب و لباب

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تصوف ،دین ،خدا ،عقل ،اسلام ،عرفان ،انسان ،ذات ،مطلق ،تعقل ،طریقت‌باطنی ،قرآن ،فلسفه ،حقیقت ،الهام ،وحدت ،ظاهری ،زبان ،عنصر ،عین ،کلمه ،اصل ،ذکر ،ذات فلاح بازشناسی امر مطلق ،بیان ،امر مطلق ،گوهر دین اسلام ،حال ،ذات الهی ،ممکن

خلاصه ماشینی:

"نکته‌ای که کلید حل بسیاری از معماها در قلمرو تفکر معنوی است، این است که خدا از هر انسانی آنچه را که می‌تواند و باید از خود نشان دهد می‌خواهد; از انسان هوشمند، عقل در خدمت‌حقیقت را انتظار دارد، اما سفیه را به خاطر عقلی که به او داده نشده، مؤاخذه نمی‌کند; افزون بر این که خطای دائم در اراده است نه در ذهن. عنصر «تعقل‌» یا «تامل‌»، در اسلام به توسط اصل اعتقادی توحید و مابعدالطبیعه‌ای که به آن تعلق دارد، و از حیث روان‌شناختی با تاکید بر عناصر «یقین‌» و «طمانینه‌»، مورد تایید قرار گرفته است و عنصر «جنگجویی‌» از طریق جهاد و کاربردهای معنوی آن; عنصر «افقی‌»، سبک کلی یا متوسط کلام و دینداری را معین می‌کند، و بالاخره عنصر «مادی‌» نیز به صورت انقیادگرایی نامفهوم و بی‌روحی ظاهر شده است، که لزوما وجود دارد و حتی به حوزه کلام هم رخنه می‌کند. بنابراین باید توجه داشت که گفته‌هایی در دین وجود دارد که تنها به سطح اخلاقی یا عاطفی خاصی مربوط می‌شود، و خصوصا از دیدگاه صوفیانه، هیچ مساله‌ای تحت عنوان ارجاع و تحویل همه انسانها به یک سنخ اصلی واحد وجود ندارد; با این حال، این خطا به کرات و مرات و دقیقا براساس بیانات شرعی پیش آمده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.