Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه مجازات

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مجازات، جرم، فلسفه، فلسفه مجازات، مجرم، کیفر، حقوق، ارتکاب جرم، توبه، جامعه

خلاصه ماشینی: "نتیجه‌گیری از مجموع بحثها این نتیجه را می‌توان به دست داد که اندیشه دینی در باب مجازات، جامع تمامی نظریاتی است که حقوقدانان، فیلسوفان، جرم‌شناسان و جامعه‌شناسان از ابتدای قرن هیجدهم میلادی مطرح کرده‌اند; مجازاتها در شریعت اسلامی برای منافع عمومی، اصلاح افراد، بازداشتن مردم از ارتکاب جرم، حمایت از جامعه در برابر جرم و توانمند ساختن آن در دفاع از خود در مقابل بزهکاری، تشریع گردیده‌اند و هرگز از مقدار ضرورت و نیاز در تامین مصلحت جامعه تجاوز نمی‌کنند و این را عدالت اقتضا دارد و این همان چیزی است که روسو، بکاریا، بنتام و کانت نیز ابراز نموده‌اند. حقیقت آن است که اگر کسی نظریه‌های مختلف ارائه شده را با اندیشه اسلامی درباره مجازات مورد مقایسه قرار دهد به علمی و فنی بودن اندیشه اسلامی و برتری و جامعیت آن نسبت‌به سایر نظریه‌ها اعتراف خواهد کرد; بویژه اگر این مساله را نیز مورد عنایت قرار دهیم که نظریه‌های صاحب‌نظران از ابتدای قرن هیجده میلادی مطرح گردیده و در واقع تا آن زمان قوانین موضوعه در بر دارنده مقرراتی کاملا وحشی و به دور از افق انسانیت‌بلکه عقلانیت‌بود; چنانکه مردگان، حیوانات و اشیاء بی‌جان را نیز مورد محاکمه قرار می‌دادند و مثله کردن و سوزاندن نیز در شمار مجازاتها قرار داشت و تنها از قرن هیجدهم میلادی اصول انسانیت و منطق را در مجازاتها معمول داشتند; چه، مجازات بر اصلاح بزهکار و بازداشتن او از ارتکاب جرم به قصد حمایت و دفاع از اجتماع استوار گردید و پس از آن برخی از مجازاتها مطرود گردیده، محاکمه مردگان، حیوانات و اشیاء بی‌جان، با منطق قانون به کنار نهاده شد; چه، تادیب در آنها اثر نمی‌کند، و کم‌کم مسئولیت اخلاقی یعنی مسئولیت کیفری تنها کسانی که از قوه عاقله، اراده و اختیار بهره‌مندند جای خود را باز کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.