Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه مجازات

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مجازات ،جرم ،فلسفه ،فلسفه مجازات ،مجرم ،کیفر ،حقوق ،ارتکاب جرم ،توبه ،جامعه ،اسلام ،مصلحت ،امام ،دین ،مفسده ،اصلاح ،روایت ،قوانین ،اجتماعی ،شخصیت مجرم ،مصلحت جامعه ،خداوند ،نظریه ،مرتکب جرم ،فلسفه مجازات در اسلام ،فلسفه مضاف ،هدف ،مبنای ،علم ،شخصیت جامعه و مصالح افراد

خلاصه ماشینی:

"نتیجه‌گیری از مجموع بحثها این نتیجه را می‌توان به دست داد که اندیشه دینی در باب مجازات، جامع تمامی نظریاتی است که حقوقدانان، فیلسوفان، جرم‌شناسان و جامعه‌شناسان از ابتدای قرن هیجدهم میلادی مطرح کرده‌اند; مجازاتها در شریعت اسلامی برای منافع عمومی، اصلاح افراد، بازداشتن مردم از ارتکاب جرم، حمایت از جامعه در برابر جرم و توانمند ساختن آن در دفاع از خود در مقابل بزهکاری، تشریع گردیده‌اند و هرگز از مقدار ضرورت و نیاز در تامین مصلحت جامعه تجاوز نمی‌کنند و این را عدالت اقتضا دارد و این همان چیزی است که روسو، بکاریا، بنتام و کانت نیز ابراز نموده‌اند. حقیقت آن است که اگر کسی نظریه‌های مختلف ارائه شده را با اندیشه اسلامی درباره مجازات مورد مقایسه قرار دهد به علمی و فنی بودن اندیشه اسلامی و برتری و جامعیت آن نسبت‌به سایر نظریه‌ها اعتراف خواهد کرد; بویژه اگر این مساله را نیز مورد عنایت قرار دهیم که نظریه‌های صاحب‌نظران از ابتدای قرن هیجده میلادی مطرح گردیده و در واقع تا آن زمان قوانین موضوعه در بر دارنده مقرراتی کاملا وحشی و به دور از افق انسانیت‌بلکه عقلانیت‌بود; چنانکه مردگان، حیوانات و اشیاء بی‌جان را نیز مورد محاکمه قرار می‌دادند و مثله کردن و سوزاندن نیز در شمار مجازاتها قرار داشت و تنها از قرن هیجدهم میلادی اصول انسانیت و منطق را در مجازاتها معمول داشتند; چه، مجازات بر اصلاح بزهکار و بازداشتن او از ارتکاب جرم به قصد حمایت و دفاع از اجتماع استوار گردید و پس از آن برخی از مجازاتها مطرود گردیده، محاکمه مردگان، حیوانات و اشیاء بی‌جان، با منطق قانون به کنار نهاده شد; چه، تادیب در آنها اثر نمی‌کند، و کم‌کم مسئولیت اخلاقی یعنی مسئولیت کیفری تنها کسانی که از قوه عاقله، اراده و اختیار بهره‌مندند جای خود را باز کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.