خلاصه ماشینی:
"شناخت در مباحث دارایی و سود در چارچوب نوین بیانیههای مفهومی هیات استانداردهای حسابداری مالی مسائل عملی در مورد دو بحثی که در بالا به آنها اشاره شد،تحت عنوان مسائل اندازهگیری و شناخت مدنظر قرار گرفته است.
هیات استانداردهای حسابداری مالی در بیانیهی مفاهیم شماره 5 خود تحت عنوان شناخت و اندازهگیری در صورتهای مالی واحدهای تجاری، ادامه از صفحه 92 شناخت دیدگاه بار اطلاعاتی ابتدا شناخت را به عنوان فرایند ثبت رسمی یک قلم اقتصادی در صورتهای مالی تعریف کرد سپس چهار معیار بنیادین را برای شناخت حسابداری(با درنظر گرفتن آستانهی اهمیت و محدودیت فزونی منافع برمخارج)وضع کرد:(1)تعریف، (2)قابلیت اندازهگیری،(3)مربوط بودن، (4)قابل اعتماد بودن.
بینشی که در اینجا مطرح میباشد این است که حسابداری به دلیل وجود رویههای جایگزین و امکان انتخاب از بین رویههای مختلف با صلاحدید مدیریت ممکن است در فراهم کردن اطلاعات ارزشگذاری به موقع برای بازارهای سرمایه مفید و سودمند نباشد.
از آنجا که برخی از پژوهشهای و فرضیات مطرح شده در دهه 0691 از جمله فرضیهی بازار کارا سودمندی اطلاعات حسابداری را برای اهداف استفادهکنندگان اطلاعات از جمله تعیین قمیت اوراق بهادار زیر سوال برد و توجه استفادهکنندگان را به سوی منابع اطلاعاتی دیگر به غیر از حسابداری معطوف نمود،لذا حسابداران کوشیدند تا مطالعات عمیقی در مورد مزیت نسبی حسابداری(به عنوان یک منبع اطلاعاتی) در مقایسه با سایر منابع اطلاعاتی انجام دهند.
باتوجه به این که شناخت به عنوان معیار اصلی برای تعیین محتوای گزارشهای حسابداری است،بنابراین در این مقاله سعی شد تا شناخت از دیدگاه بار اطلاعاتی و با تکیه بر پژوهشهای اخیر در زمینهی مدیریت سود،شناخت درآمد و انتخاب از بین رویههای حسابداری جایگزین مورد بررسی قرار گیرد."