خلاصه ماشینی:
"سیستم حسابداری در بلاروس با توجه به اینکه جمهوری بلاروس در سال 1991 در پی تجزیه و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقلال یاقت به همین دلیل اقتصاد این کشور،تحت تاثیر شدید اقتصاد برنامهریزی شده شوروی سابق میباشد از این رو،این وابستگی منجر به تبدیل سیستم حسابداری این کشور در خدمت رویکرد اقتصاد فوق شده است.
به دلیل اینکه واحدهای تجاری از دفاتر جهت ارائه یک سری آمار استفاده مینمایند و معمولا تجزیه و تحلیلها بیشتر به وسیله کارشناسان وزارت دارایی و سازمان آمار این کشور انجام میشود استفاده از سیستم مکانیزه در واحدهای تجاری معمولا زیاد مرسوم نیست.
سیستم حسابداری در بلاروس دو طرفه میباشد و مبنای مورد استفاده در واحدهای تجاری مبنای تعهدی و در بعضی موارد نقدی میباشد بیشتر رویههای حسابداری شبیه کشورهای غربی است با این تفاوت که تمام رویههای مورد استفاده به طور یکنواخت به وسیله تمام واحدهای تجاری باید به کار رود.
بر این اساس لیست اعلام شده هزینهها که هزینههای قابل قبول مالیاتی نیز محسوب میشوند و از طرف وزارت دارایی اعلام شده به شرح زیر است: 1)هزینههای مواد و دستمزد مربوط به فرآیند تولید؛2)هزینههای دستمزد غیر مستقیم مربوط به قسمت اداری و مدیریتی؛3)هزینههای تامین خدمات برای فرآیند تولید؛4)هزینههای آمادهسازی فرآیند تولید؛5)استهلاک؛6)هزینههای بازاریابی و توزیع و تحویل؛6)هزینههای اجتماعی،درمانی و بیمههای اجتماعی؛ 8)هزینههای بهره؛و 9)سایر هزینههای مجاز(هزینههای محیط زیست،سفرهای تجاری و غیره).
انجمنهای حرفهای در بلاروس با توجه به این که جمهوری بلاروس یکی از وارث اتحاد جماهیر شوروی سابق محسوب میشود لذا در این زمان تنها نهادی که مسئولیت تدوین قوانین و رویههای حسابداری را به عهده داشت وزارت دارایی بوده است ولی بعد از استقلال بلاروس و حرکت این کشور به سمت و سوی اقتصاد مبتنی بر بازار کمکم نهادهای حرفهای تاسیس شدند."