Skip to main content
فهرست مقالات

دوره عمر محصول و روش های هزینه یابی آن

نویسنده:

(4 صفحه - از 34 تا 37)

کلیدواژه ها : دوره عمر محصول ،دوره عمر بازار ،روش‌های هزینه یابی دوره عمر محصول

کلید واژه های ماشینی : دوره عمر محصول ،هزینه ،محصول ،دوره عمر ،هزینه‌یابی ،هزینه‌یابی دوره عمر محصول ،دوره عمر از دیدگاه مشتری ،مشتری ،دوره عمر بازار ،بازار ،تولید ،روش‌های هزینه‌یابی دوره عمر محصول ،تولید کنندگان ،طراحی ،دوره عمر از دیدگاه‌های بازار ،یابی دوره ،هزینه یابی دوره ،دیدگاه ،هزینه‌های دوره عمر ،سیستم‌های ،مقاله ،هدف اصلی هزینه‌یابی دوره عمر ،هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ،روش‌های هزینه ،طول دوره عمر محصول ،دوره عمر محصول استفاده ،فعالیت ،تولید محصول ،دوره عمر محصول مناسب ،روش‌های مدیریت هزینه

در این مقاله،دوره‌ عمر از دیدگاه‌های‌ بازار یابی،تولید کنندگان، مشتری و اجتماع مورد بحث قرار می‌گیرد.دوره‌ عمر از دیدگاه مشتری یا مصرف کنندگان را دوره‌ عمر محصول می‌گویند، هزینه‌های دوره عمر از دیدگاه مشتری، کامل‌ترین هزینه است و در این مقاله مورد تأکید قرار گرفته است. هزینه یابی دوره عمر محصول یکی از روش‌های مدیریت هزینه است که برای‌ شناسایی و اداره هزینه در فاصله زمانی بین‌ طراحی یک محصول جدید تا عرضه آن به‌ بازار و بالاخره توقف تولید آن به دلیل نبود تقاضای کافی برای آن محصول در بازار استفاده می‌شود.برای مدیریت بهتر هزینه‌ چهار دسته روش‌های هزینه یابی وجود دارد که‌ برای طول دوره عمر محصول مناسب است.

خلاصه ماشینی:

"دوره عمر محصول‌ فعالیت‌های یک بخش از محصول یا بخش‌هایی از محصول را(صرف نظر از تصمیم گیرندگان موثر در آن)در بر می‌گیرد، همان طور که نمودار(1)نشان می‌دهد برای‌ هر فعالیت یا فرآیندی،فعالیت‌های بیشتری‌ را می‌توان تعریف کرد که این بستگی به‌ محصول خاص و فرآیند مورد نیاز دارد، یک تولید کننده معمولا بر نیمه بالایی‌ نمودار(1)تأکید دارد،در حالی که مشتریان‌ معمولا به موضوعات سمت راست نمودار می‌اندیشند و نیمه پایین نمودار،سمتی‌ است که مربوط به اجتماع می‌باشد ولی‌ هیچ گروهی به موضوعات سمت چپ‌ نمی‌اندیشد. ( Emblemsvag,2003 ) هزینه یابی دوره عمر با توجه به میزان منابع در دسترس، زمان،درجه دقت،و سایر عوامل مانند قابلیت دست یابی به داده‌ها،چهار روش‌ اصلی اجرای هزینه یابی دوره عمر وجود دارد که هر یک از این روش‌ها دارای‌ جنبه‌های مثبت و منفی است: ( Emblemsvag,2003,36 ) 1-روش‌های شبیه سازی در روش شبیه سازی‌6،محصول‌ یا اجزای مشابه آن شناسایی و هزینه‌های‌ آنها به خاطر تفاوت‌های بین آن محصول و محصول هدف تعدیل می‌شود. بنابر این روش‌های عاملی بینش و دقت بالاتری نسبت به روش‌های‌ شبیه سازی ارائه می‌کنند،آنها اغلب بر مفاهیم مهندسی استوارند،این مدل روش‌ها می‌توانند در درون یک سیستم حسابداری‌ صنعتی مانند هزینه یابی بر مبنای فعالیت به‌ خوبی اجرا شوند که در آن هزینه‌های سربار نیز مورد توجه قرار گیرند. سه روش ذکر شده مخصوصا در روش‌های عاملی و طراحی هزینه می‌توانند با هم دیگر ترکیب شوند ولی هیچ کدام‌ از این رویکردها،هزینه‌های سربار را به درستی بررسی نمی‌کنند زیرا پیچیدگی‌ سازمان‌های مدرن را در بر نمی‌گیرند و بسیاری از آنها،فقط شامل روش‌های‌ ریاضی می‌شوند که از قبل هزینه‌ها را تعریف کرده‌اند،این برآوردهای هزینه‌ به عنوان اطلاعات ورودی به وسیله‌ سیستم‌های حسابداری صنعتی سنتی ایجاد و در نتیجه احتمالا سبب انحراف می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.