Skip to main content
فهرست مقالات

معقولیت و نسبی گرایی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مکتب ادینبورا، نظریه، بارنز، آموزه، تعین ناقص، ارزیابی، آموزه‌های تعین ناقص تجربی، آموزه اکسیژن تعین ناقص، آموزه تعین ناقص مکتب ادینبورا، تعین ناقص مکتب ادینبورا، تعین ناقص تجربی مکتب، موضع مکتب ادینبورا، تعین ناقص تجربی، ارزیابی آموزه‌های تعین ناقص، شواهد تجربی، استدلال، لائدن، اجتماعی، تبیین، تجربی مکتب ادینبورا، صدق، مکتب ادینبورا قائل، مکتب ادینبورا نقش شواهد، تایید آموزه اکسیژن تعین ناقص، آموزه اکسیژن، آموزه مکتب ادینبورا، خواه، علمی، آموزه اکسیژن مکتب ادینبورا، مکتب ادینبورا نسبت‌به نقش شواهد

خلاصه ماشینی: "بارنز سپس اقوالی را از کتاب معروف بلور، معرفت و تمثال اجتماعی (1976)، و کتاب تعلقات و رشد معرفت (1977) خود، به منزله شواهدی برای انکار این‌که مکتب ادینبورا قائل به این است که معرفت تجربی یکسره محصول علتهای اجتماعی است، ذکر می‌کند و خصوصا این مطلب از کتاب خود را مورد تاکید قرار می‌دهد که: به‌واقع یک دنیا، یک واقعیت، «در بیرون‌» وجود دارد; همان که منبع ادراکات ماست، اگر نگوییم تعین‌بخش تمام آنها، و علت‌برآورده‌شدن یا ناکام ماندن انتظارات ما (بارنز، 1977:ص‌25). چنانچه این موضع و آن نظریه را در یک چارچوب واحد قرار دهیم و هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانیم چنین کاری کنیم نتیجه‌ای که حاصل می‌شود تکثیر نظریه‌های بی‌شماری است که جملگی با شواهد مورخان همسازند، و فقط یکی از آنها می‌تواند نظریه‌ای باشد که بارنز و بلور طرح کرده‌اند، یعنی معرفت‌شناسی مکتب ادینبورا. اما آیا برای یک مکتب معرفت‌شناسی که به‌طور جدی قائل به این مواضع است، اصلا و ابدا تلائم و سازگاری دارد که تنها یک پژوهش موردی تاریخی را به منزله شاهد محسوب کند «اضمحلال نظریه فلوژیستون‌» توسط جیمز کاننت (12) و سپس بر آن اساس نتیجه بگیرد که آموزه اکسیژن صادق است‌یا مقبول و مستحسن است؟ اینک که برخی از مشکلات نظری و نحوه توسل به شواهد تاریخی جهت تصدیق آموزه اکسیژن را ملاحظه کردیم مایلم نکته‌ای تجربی‌تر را مورد توجه قرار دهم: مکتب ادینبورا استدلال نمی‌کند و یا نشان نمی‌دهد که شاهد تاریخی مورد توسل را مورخان علم، عموما دقیق و بازسازی‌اش را، تا حدی که به لحاظ تاریخی امکان‌پذیر است، جامع شناخته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.