Skip to main content
فهرست مقالات

اقتراح؛ تجربه دینی در نظر خواهی از دانشوران

مصاحبه شونده:

خلاصه ماشینی:

"بدون اینکه به شمارش و فهرست معانی گونه گون اصطلاح ستجربه عرفانیز بپردازیم و ربط و نسبت مفاهیم و مصادیق عدیده تجربه عرفانی را با مفهوم و مصداق تجربه دینی نوع اول بررسی کنیم, می توانیم گفت که, در پاره ای از تجارب, شخص صاحب تجربه احساس می کند که خدای یگانه مورد اعتقاد بیشتر ادیان و مذاهب (علی الخصوص ادیان غربی یا ابراهیمی) را تجربه کرده است و آن خدا غیر خود او بوده است; و, در پاره ای دیگر از تجارب, احساس صاحب تجربه این است که یگانگی همه چیزها و فقدان هرگونه غیریت و تمایز واقعی را تجربه کرده است و حتی میان خود و حق تغایری ندیده است. البته, در این مورد, یعنی در مورد تجارب دینی نوع سوم, اگر مرادتان از اصل تجربه دینی خود ناپدید شدن ناگهانی غده سرطانی باشد, نه دیدن دست و دخالت خدا در آن, پاسخی به پرسشتان ندارم; بدین معنا که نمی توانم بگویم که دقیقا تحت تأثیر چه عواملی گاه غده سرطانی ای ناگهان ناپدید می شود و دیگر گاه نمی شود و آیا ویژگیهای عقیدتی, عاطفی, و ارادی کسی که غده سرطانی اش ناپدید شده است یا نشده است در زمره عوامل مؤثر هستند یا نه. ) و اما در باب تجارب دینی نوع دوم باید گفت که اصل پدیدار شدن پدیده های روانشناختی و معنوی ای که در پاسخ پرسش اول بدانها اشاره شد ممکن است به ویژگیهای عقیدتی, عاطفی, و ارادی خود شخصی که این پدیده ها بر او مکشوف شده اند ربط وثیقی نداشته باشد و هم از این روست که این پدیده ها را تقریبا همه آدمیان کمابیش در خود می یابند; اما تفسیری که از وقوع این پدیده ها ارائه می شود مسلما تحت تأثیر ویژگیهای شخص تفسیرکننده هست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.