Skip to main content
فهرست مقالات

تجربه دینی، اصل و منشأ دین

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : عرفانی، دینی، تجربه، احساس، عارفان، تجربه عرفانی، احوال عرفانی، تجربه دینی، حقیقت، فلسفه، ذهن، روح، حالتهای، مراتب عرفانی آگاهی، فکر، مرحله، عرفان دینی، احوال، زندگی، مرتبه آگاهی، احساس عرفانی، جهان، به عرفان، فلسفه دینی، ویژگی تجربه عرفانی، احوال عرفانی مراتبی، مراتب غیرعرفانی آگاهی، مرحله تجربه عرفانی، توسل به تجارب عرفانی، تجارب عرفانی سنتهای گوناگون

خلاصه ماشینی: "11 اگرچه می توان با تمهیداتی ارادی, مانند تمرکز, اجرای تمرینات خاص بدنی یا به روشهای دیگری که کتابهای راهنمای عرفان تجویز می کنند, دست دادن احوال عرفانی را تسهیل کرد, همین که نوع خاص آگاهی شروع می شود, عارف احساس می کند که گویی خودش به حال تعلیق درمی آید و گاهی واقعا به نظرش به تسخیر و تصرف قدرتی برتر درآمده است. با این تفاوت که وقتی حالتهای اخیر کاملا قطع می شوند ممکن است هیچ خاطره ای از آنها موجود نباشد و شاید اهمیتی هم برای حیات باطنی معمول شخص نداشته باشد که گویی, انقطاع صرفی در آن حاصل می شود. اگر حقیقت عرفانی ای که برای کسی حاصل می شود ثابت کند که نیرویی است که وی می تواند با آن زندگی کند, ما به حکم اکثریت بودنمان چه اختیاری داریم که او را واداریم به شیوه دیگری زندگی کند؟ می توانیم او را به زندان یا دیوانه خانه بفرستیم, اما نمی توانیم ذهن او را عوض کنیم; [با این کار] عموما او را تنها بر باورهایش جری تر می سازیم. اسناد و مدارک نشان می دهند که اگرچه در تجربه های عرفانی, حواس پنج گانه به حال تعلیق درمی آیند, اما این تجربه ها از حیث ویژگی معرفت شناختی خود کاملا حسی اند; البته اگر من در [به کار بردن] این تعبیر غلط انداز معذور باشم ـ به این معنا که تجارب عرفانی رو در روی نمودهای چیزی قرار می گیرند که ظاهرا بی واسطه وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.