Skip to main content
فهرست مقالات

تجربه دینی و عرفانی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : تجربه، خدا، عارفان، تجربه دینی، تجربه دینی و عرفانی، واقعی، باور، مار، تجربه عرفانی، ادراک

خلاصه ماشینی:

"چرا نباید تصور کنیم که تجربه هایی که در آنها شخص,احساس حضور بی واسطه خدا (یا شخصیتی الهی) را دارد, به کلی وهمی اند؟ پاسخ ارائه شده از سوی کسانی که گمان می کنند تجربه های دینی دلیل محکم و موجهی برای باور به وجود خدا هستند, این است که ما باید آنها را وهمی نپنداریم, مگر این که دلیلی خاص داشته باشیم بر این که آنها وهمی و خیالی اند. مثلا, وقتی که مایستر اکهارت تجربه اش را به عنوان تجربه ای که در آن, خود او در احدیت فنا می شود, توصیف می کند, ذات الهی بین سه شخص تثلیث ـ خدای پدر, خدای پسر و خدای روح القدس ـ مشترک است و زمانی که یک عارف هندو تجربیات خود را اتحاد با برهمن, یعنی نفس کلی, تعریف می کند, ما دو ادراک کاملا متفاوت از خدا داریم, اما هر دو تجربه نمونه هایی از تجربه عرفانی از نوع درون گرا هستند. در حالی که عارفان در سنتهای دینی مختلف ـ مسیحی, یهودی, اسلامی, هندو, و دیگر سنتها ـ در توصیف حقیقتی که در تجربه های عرفانی خود با آن روبه رو می شوند, برداشتهای کاملا متفاوتی از خدا را به کار می برند, چرا باید باور کنیم که آنان همه عینا از همان تجربه واحد برخوردارند؟ در برخی صور آیین هندو, ذات الهی به صورت یک حقیقت غیر انسان وار تصور می شود, در حالی که وقتی قدیسه ترزا57 یا ترسای آویلایی تجربه خود را (اتحاد با خدا) توصیف می کند, و برداشت مسیحیت از خدا را به منزله موجودی متعال, محبت آمیز و انسان وار می داند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.