Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین «ساختار عقل عربی» در گفتگو با محمد عابد جابری

مترجم:

مصاحبه شونده:

خلاصه ماشینی:

"با توجه به این نکته بود که این پرسش را از شما کردم که, آیا به نظر شما مجموعه این مفاهیم متعدد در پیوند با یکدیگر, روش ویژه ای را پرورده اند؟ و در این صورت, آیا این مفاهیم همان نقش پیشین را در خاستگاه اصلی شان ایفا می کنند (به طوری که بشود گفت این مفاهیم به صورت کاملا منفرد و مستقل به کار رفته اند) و یا نقش اصلی پیشین خود را از دست داده اند و در ساختاری دیگر و کاملا متفاوت, ایفای نقش می کنند؟و اگر در مقام پاسخ, قسم دوم را برگزینم این پرسش مطرح می شود که آیا در این نظم نوین, مفاهیم یاد شده ویژگیهای خود را از دست می دهند؟ مقصود جنبه اصیل بودن یا ماندن آنها نیست, بلکه مراد این است که در این نظم و ساختار نوین تا چه اندازه می توان این مفاهیم برگرفته از حوزه ها و روشهای مختلف را منسجم و یکپارچه کرد؟ آیا گمان می کنید روش شما به این مرتبه از کمال رسیده است؟ در واقع این پرسشی است که حتی بیرون از این نشست, از خود پرسیده ام که سبب چیست که تاکنون فلسفه عربی مستقلی پی ریزی نشده است؟ مراد از استقلال, گسست کامل از میراث غربی نیست, بلکه مقصود تحقق مرتبه ای از استقلال فلسفی است که بتواند بیانگر دغدغه ها و معضلات ویژه ما باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.