Skip to main content
فهرست مقالات

نقد قانون گرایی افراطی

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"تفاوت مهم آنچه برای آن تلاش می کنم و (آنچه هست) در این نکته خلاصه می شود که قضات و حقوقدانان ما در تفسیر قواعد و حرکت فکری خود, تنها تابع قیاس منطقی هستند: یعنی, در ارتباط با قانونگذار, نظام فرماندهی و فرمانبری کامل را پذیرفته اند; نظامی که در آن قانونگذار فرمان می دهد و قاضی اجرا می کند. 2) نظریه دیگری که در جهان کنونی قابل قبول تر به نظر می رسد و در حقوق عمومی به عنوان اندیشه ای قابل احترام, مطرح است و حتی بعضی آن را منطقی تر از دموکراسی دانسته اند, این است که, حاکمیت اگرچه ریشه الهی دارد و متعلق به خداوند است, ولی برای تحقق خارجی, به مردم و انسان واگذار می شود. آن پیش فرض پنهان, در واقع پاسخ این پرسش است که, آیا مشیت الهی بر این تعلق گرفته که انسان را تابع قوانین پیش ساخته کند, و او را با عصایی که به دستش می دهد مثل فرشتگان راه ببرد; به گونه ای که او هیچ اراده ای از خود نداشته باشد و فقط بر طبق قوانین الهی رفتار کند؟ یا مشیت الهی بر این قرار گرفته است که انسانی بسازد متقی و عادل؟ انسانی که با استفاده از اصول هدایت الهی, راه زندگی را با عصای عقل خود طی کند؟ورود در این مقوله, بحث را به درازا می کشاند, ولی به اجمال می گویم که استنباط من از قرآن و احادیث و از نظام اسلامی, پاسخ اخیر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.