Skip to main content
فهرست مقالات

آیا اعتقاد دینی معقول است؟

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : اعتقادات ،عقلانیت ،معقول ،اعتقادات دینی معقول ،SP ،تجربه ،خدا ،RE ،اعتقاد دینی ،باور ،اعتبار ،فرض ،روش ،روش باورسازی ،خداوند ،مسئله عقلانیت اعتقاد دینی ،عقلانیت اعتقاد دینی به عقلانیت ،عاقلانه ،اعتقاد دینی به عقلانیت روش ،عقلانیت روش عمل اساسی ،انسان ،اعتبار RE ،روش باورسازی استفاده ،اثبات ،تجربه دینی ،عقلانیت RE ،زندگی ،عقلانیت اعتقادات مسیحی ،اعتقادات دینی مسیحی ،استفاده از RE عقلانیت

خلاصه ماشینی:

"از یک سو, ما این مسئله را داریم که آیا راه معقولی برای ساختن یک نظام کامل اعتقاد دینی براساس اعتقاداتی که درباره خدا کسب می کنیم و هر چیز دیگر همراه با آن [مثل منطق و ریاضی و یا چیزهای عرفی و بدیهیات با معنای عام] وجود دارد؟2 از سوی دیگر و اساسی ترین مسئله این که, آیا اعتقادات تجربی بنیانی معقول دارند؟ چون نمی توانم به تمام مسئله در این مقاله اشاره کنم, همان طور که پیش از این یادآور شدم, بحث خود را به مسئله دوم محدود می کنم. بنابراین, مثلا ادراک حسی تنها راه اصلی برای جهان فیزیکی به نظر می رسد و اگر چنین باشد, چگونه می توان اعتبار آنچه را که (روش ادراکی) Perceptual Practive (SP) یعنی روش تشکیل اعتقادات درباره محیط فیزیکی براساس تجربه حسی, می شود نامیدش, تعیین کرد؟ اگر بتوانیم تعیین کنیم که آیا اعتقادات ادراکی مختلف صادق هستند, باید از SP هم استفاده بکنیم. بخش چهارم تا کجا رسیدیم؟ من پیشنهاد می کنم که به پیش فرضی غیر متزلزل درباره عقلانیت, هرچند که ما نمی توانیم یک برهان مؤثر بدون دور برای اعتبار RE ارائه کنیم, ولی این علامت و نشانه ضد آن نیست; با فرض این که آن یک روش اساسی است, فی نفسه محال است که چنین برهانی بسازیم و هنوز صرف نظر از این که اعتبار RE چقدر باید باشد, ساختن چنین برهانی محال خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.