Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی باور

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : خدا ،ایمان ،دینی ،خداوند ،تجربه ،تاریخ ،پیش‌فرضهای ،انسان ،سنتهای ،فهم ،شناخت ،فرضهای ،جهان ،ایمان به خدا ،جامعه ،حرکت ،شناخت خدا ،پرسش ،فرهنگی ،مسئله ،زندگی ،ایمان مسیحی ،نظام ،پیش فرض ،فرد ،به خدا ،موضع ،عیسی مسیح ،حرکت به‌سوی موضع ایمان ،باور به خدا

خلاصه ماشینی:

"اما در این صورت, چگونه آن افعال را می توان فعل خدا دانست و آنها را صرفا فشارهایی از ناحیه مخلوقات دیگری که ما خود را در میان آنان می یابیم و گفته می شود که خدا از طریق آنان عمل می کند, تلقی نکنیم؟ همچنان ما می مانیم و همان مشکلی که از آغاز با آن دست و پنجه نرم می کردیم: با چه معیاری می توان یک حادثه خاص را صرفا یک حادثه عادی قلمداد نکرد و آن را فعل خدا به شمار آورد؟ اصلا چگونه می توان خدا را فاعل یک فعل دانست؟ اگر بخواهیم مسئله را در قالب رسانه های سنتی که ادعا می شود خدا از طریق آنها خود را (منکشف) ساخته است, طرح کنیم, پرسش این است: از کجا می دانیم که پیامبر فرستاده خداست, یا متن دینی, کلام اوست؟ از کجا می دانیم که اعمال و رفتار آشور را باید به خشم یهوه منسوب کرد (اشعیاء, باب10, آیه 5) و نه صرفا منسوب به جاه طلبی های توسعه طلبانه امپراتور آشوری؟ روشن است که شناخت خدا, خواه برای اشعیای نبی یا لوتر و خواه برای ما, صرفا و مستقیما و کاملا از خلال حادثه یا تجربه ای خاص ـ نوعی تجلی یا مواجهه ـ که در آن خداوند مستقیما شناخته می شود, حاصل نمی گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.