Skip to main content
فهرست مقالات

برهان تجربه دینی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تجربه ،برهان تجربه دینی ،تجربه دینی ،عرفانی ،عارفان ،خدا ،ادراک ،حسی ،انسان ،باور ،عقل ،براد ،اثبات ،احساس ،حالتهای ،توافق ،ماتسون ،می توان نوعی تجربه دینی ،تفاوت برهان تجربه دینی ،تجربه‌های عرفانی ،اثبات وجود خدا ،ویلیام جیمز ،ادراک حسی ،نوعی تجربه دینی ،بررسی برهان تجربه دینی ،به دین ،حالتهای عرفانی ،جهان ،عاطفه دینی افراد غیر عارف ،برهان معجزات

خلاصه ماشینی:

"56 گرچه برخی این سخن او را حمل بر تواضع و فروتنی کرده اند, چنین به نظر می رسد که او تجربه های عرفانی را برای دیگران نیز چندان فاقد اعتبار و اهمیت نمی داند و به همین جهت, همواره در برابر مغالطه تکوینی سیر از منشأ تجربه های دینی در احوال درونی به نتیجه گیریهای منفی در باب ارزش و معنای آن هشدار می دهد57 و شناخت واقعیت را انگیزه رویکرد خود به عرفان عنوان می کند58 و با اشاره به این که علم پزشکی منشأ آنها را, از نظر بدنی, ضعف جسمانی و از نظر ذهنی نیز خرافه پرستی می داند, تأکید می ورزد که گرچه این امور در برخی حالتهای روانی تأثیر دارند, نمی توانند درباره ارزش معرفتی این حالتهای روانی هیچ گونه قضاوتی, نفیا یا اثباتا, داشته باشند. 87 البته, به رغم بیان ناپذیری تجربه های عرفانی, ما انبوهی از نوشتارهای عارفان را در دست داریم که به توضیح تجربه های خود پرداخته اند و دست کم چهار امر مشترک را می توان در میان همه آنها مشاهده کرد;88 اما این تجربه ها اولا همه خدایی را ثابت می کنند و نه خدای شخصی را, و ثانیا حتی اگر در مورد خدای شخصی نیز توافق داشتند, نمی توانند دلیل بر وجود چنین خدایی باشند; بویژه آن که دلایلی بر وجود اختلال روانی در برخی عرفا, و همچنین نقش ریاضتها در سوق دادن انسانها به جنون در اختیار داریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.