Skip to main content
فهرست مقالات

هنر خردورزی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : عقلانیت ،اعتقاد ،قضیه ،اعتقاد به خدا ،ایمان ،فضیلت ،استرالیا ،گواه ،باور ،بدیهی ،درس گفتار ،دلیل ،حقایق ،انسان ،فضیلت عقلانیت ،پایه ،ملاک عقلانیت باور کار ،پلانتینجا ،معقول ،فضیلت عقلی ،ساختار معرفتی ،ایمان امری عقلانی ،معیار ،قضایای بدیهی ،حد وسط ،واضح ،معیارهای ارزیابی عقلانیت اعتقاد ،ساختار معرفتی معقول پایه ،حد ،فضیلت عقلانیت در حیطه باورها

خلاصه ماشینی:

"پس آیا باید ملاک عقلانیت باور را این دانست که شخص باورمند باید باورهای صادق را بپذیرد؟ مسلما حتی این ملاک هم بیش از حد, محدود کننده است; زیرا ظاهرا شکی نیست که در شرایط مناسب, اعتقاد به قضیه ای که در واقع کاذب است می تواند معقول باشد. اگر این امر ملاک درست اعتقاد صحیح باشد, پس واضح است که برای حکم به معقول بودن یا معقول نبودن اعتقاد به خدا چه باید کرد; ما باید کشف کنیم که آیا دلایل وجود خدا برای توجیه میزان ویژگی قبول13 در یک شخص معتقد, کافی اند [یا نه]. حال آیا اعتقاد به خدا در نسبت با F بدیهی است؟ پلانتینجا سؤال می کند که آیا ممکن نیست که اعتقاد به خدا خود عضوی از F باشد و خود بخشی از مبانی یک ساختار معرفتی عقلانی باشد؟ مبناگروان کلاسیک می گویند: نه, بلکه فقط قضایایی به معنای دقیق کلمه, مبانی هستند که بدیهی یا دارای وضوح حسی باشند. بنیانهای عقیدتی شخص A شامل قضیه (خدا وجود دارد) است, بنیانهای عقیدتی شخص B شامل قضیه (خدایی وجود ندارد), بنیانهای عقیدتی شخص C شامل (من ناپلئون هستم) و بنیانهای عقیدتی شخص D شامل طرحی برای حرکت دائمی; آیا ما باید نگران این موضوع باشیم؟ مگر به یک جامعه پلورالیست (تکثرگرا) و اهل تسامح افتخار نمی کنیم؟ شاید هم اوضاع و احوال انسان به همین بدی باشد; اما قطعا ما باید تلاش سخت تری بکنیم تا بفهمیم که آیا می توان تقریر بهتری از عقلانیت ارائه داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.