خلاصه ماشینی:
"در این هنگامه وضع برنامه و از آن مهمتر طرز عمل وزارت فرهنگ هم در همان خط که گفتیم سیر منکنند نه در جهت مخالف، یعنی در اینجا نیز امتحان که مهمترین نتیجه ارزش معلومات است و باید لا اقل اصل عندالامتحان یکرم الرجل اویهان معتبر دانسته شود، بخت و اقبال و پیش آمد و احیانا اعمال نفوذ و شاید تقلب و امثال اینها معتبرشمرده میشود و طرز تدریس هم بیشتر جزوه گفتن و حفظ کردن و امثال شیوه خطایی است که اگر خوب بیعیب باشد تازه شاگردان را سخن پرداز بار میآورد نه آنکه بآنها فرصت بدهد فکر کنند و عقیده مشکل خود را بفکر کردن بگشایند، اینست که تا شرائط فعلی موجود است عقالئی نیست انتظار آنرا داشته باشیم محصلین و معلمین و حتی استادان و همچنین مدیران و معاونین و وزراء فرصت خواندن و فکر کردن را داشته باشند چون این چرخ که عبارت از گردش زندگی اجتماعی ما باشد همه را با خود میبرد بکسی فرصت نمیدهد که بتواند بخواند و فکر کند، چون این کار اگر هم فرض کنیم استعداد لازم نداشته باشد و هر بی سروپائی بدون مقدمات بتواند فکر کند و مطالعه نماید لا اقل وقت و فرصت میخواهد و من که در زندگی اجتماعی کنونی فرصتی برای این کار نمیبینم و از آقایانیکه باین قبیل مسائل توجه دارند بخلاف معهود که میگویند با نظر اغماض بنوشتههای من بنگرید- تقاضا و تمنی دارم قلم انتقاد را بدست بگیرند و مرا لا اقل از اشتباه بیرون بیاورند."