Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیق در شرح حال ظهیرالدین فاریابی

نویسنده:

(7 صفحه - از 96 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : قصیده، اشعار، انوری، قزل ارسلان، حکیم، نیشابور، گوینده، خاقان، الدین فاریابی، استاد

خلاصه ماشینی:

"چنانچه غالب بمقامات عالیه برمیخورد و شاید بواسطه همین اغراقات اوست که او را بی‌اعتقاد بخاندان نبوت دانسته‌اند مثلا در قصیده معروف خود در مدح قزل ارسلان گوید: نه کرسی فلک نهد اندیشه زیر پای تا بوسه بررکاب قزل ارسلان دهد اگرچه امروز دیگرنه کسی به کرسی فلک اعتقاد دارد و نه بآن باید اهمیتی بگذارد ولی برای موقعیکه گوینده این قصیده را سروده نه کرسی فلک خیلی محترم بود و بهمین جهة است که شیخ اجل بتعریض در بوستان گوید: چه حاجی که نه کرسی آسمان نهی زیر پای قزل ارسلان در جای دیگر در این صنعت چنان داد سخن داده که همین یک بیت بدیوانی ارزش دارد و آن اینست: کمال و جاه تو از شرح و وصف مستغنی است بماهتاب چه حاجت شب تجلی را شک نیست که حکمت اخلاقی سخنان این سخندان بسیار نمیباشد اما در انسجام و استحکام و سایر صفات کمالیه بدرجه اعلی است و از استادان شعر و قصیده سرا بیش از پنج شش نفر هم عرض ظهیر نمیباشد و از شعرای مکثر و مجید است مخصوصا بعضی فردهای بسیار ممتاز دارد که نه تنها مطبوع زبان و ادبیات فارسی است بلکه اگر بهر زبان و همه موقع ترجمه شود همه کس از آنها بوی مردانگی، مناعت، شجاعت استشمام نمود، و ازبن دندان میپذیرد و به تمجید خواهد پرداخت، ازین قبیل است: عروس ملک کسی در کنار گیرد تنگ که بوسه بر لب شمشیر آبدار دهد 7-مقایسه او با شعرای دیگر-بعضی از شعرای ما تقدم میان شعر ظهیر و انوری اختلاف کرده برخی ظهیر را برانوری و بعضی بالعکس انوری را بر ظهیر ترجیح‌ نهاده‌اند گویند قطعه‌ای نزد مولانا مجد همگری فرستاده و داوری این مطلب را از او خواستند مولانا قطعه در جواب گفته که ظهیر برتر از انوری است: هر مبتدی که بیهده ترجیح میدهد بر گفته ظهیر سخنهای انوری ماند بدان گروه که نشناختند باز اعجاز پاک مولوی از سحر سامری آذر بیگدلی در آتشکده گوید:«جمعی اشعار ظهیر را بر انوری ترجیح داده‌اند و این ترجیح نظیر رجحان امامی هروی است بر سعدی شیرازی»ازین عبارت آذر چنین مفهوم میشود که نه تنها انوری بر ظهیر ترجیح دارد بلکه هیچ قابل مقایسه با او هم نیست چه همه کس میداند که در میدان سخنوری هنوز از شعرای ایرانی کسی گوی سبقت از شیخ اجل نر بوده پس مقایسه او با امامی از راه تمسخر و استهزاء مجد است که گوید: صد چون من و سعدی بامامی نرسیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.