Skip to main content
فهرست مقالات

آزمون دینی و تفسیرهای گوناگون آن

نویسنده:

(15 صفحه - از 4 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : خدا ،عارف ،تفسیر ،برهان ،حس ،شهود ،تجربه‌ی دینی ،جان هاسپرز از تجربه دینی ،دانشمندان ،حق ،یقین ،اثبات ،جان هاسپرز ،نقد ،نقد جان هاسپرز از تجربه ،مذهب برهان تجربه دینی ،انسان ،جهان ،صحت ،موجود برتر ،کشف ،احساس ،ماده ،سخن ،علم ،حس دینی ،حس مذهبی ،وجود برتری ،شهود عارف ،آزمون دینی

خلاصه ماشینی:

"(3) او درباره‌ی احساس دینی سخن دیگری دارد: «یک عقیده و مذهب ثالث بدون استثنا در بین همه وجود دارد گرچه با شکل خالص یک دست در هیچکدام یافت نمی‌شود، من آن را احساس مذهبی آفرینش با وجود می‌دانم، بسیار مشکل است این احساس را برای کسی که کاملا فاقد آن است توضیح دهم به خصوص که در این جا، دیگر بحثی از آن خدا که به اشکال مختلف تظاهر می‌کند، نیست، در مذهب فرد کوچکی آمال و هدفهای بشر و عظمت و جلالی که ماورای امور و پدیده‌ها در طبیعت و افکار تظاهر می‌کند، حس می‌کند، او وجود خود را یک نوع زندان می‌پندارد چنان‌که می‌خواهد در قفس تن پرواز کند، و تمام هستی را یک باره به عنوان حقیقت واحد دریابد». (12) آنگاه «جان هاسپرز» از برخی، پاسخی بر این نقد نقل می‌کند: «تجربه‌های دینی از یک موجود حکایت می‌کند و آن این‌که خدایی که در هر مورد تجربه ثابت می‌شود یکسان است و فقط جنبه‌های عارضی و تاریخی آن مختلف است، اگر جنبه‌های تاریخی ادیان را که مثلا مسیحیت و اسلام در آنها با یکدیگر متعارض هستند حذف کنیم و اشتراک اصلی و ذاتی آنها را در نظر بگیریم آنها با یکدیگر تعارض ندارند بلکه آنها یکی هستند». یادآور می‌شویم، این‌که می‌گویند: چه ملازمه‌ای میان یقین عارف و وجود خدا هست قابل توضیح است اگر مقصود نفی ملازمه از دیدگاه عارف است مسلما چنین ملازمه وجود دارد؛ زیرا شهود وابستگی وجود خود و جهان به معنی اسمی، شهود وجود خداست، در این صورت قطعا می‌تواند بگوید: خدا وجود دارد و اگر مقصود نفی ملازمه از دیدگاه دیگران است، مسلماصحیح است ولی چنان‌که در پاسخ اشکال هاسپرز یادآور شدیم، شهود عارف برای دیگران موءید است، نه دلیل."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.