Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم آزادی از منظر درون و برون دینی(3)

نویسنده:

(8 صفحه - از 112 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : دین، قید، عقیده، انسان، استاد، غریزه، اسلام، حق، اسارت، اشباع

خلاصه ماشینی:

"استاد در نقد عامل فکری می‌فرماید: معرفت این گروه نسبت به دین غلط است؛ دین مانند مسایل بهداشتی و فرهنگی امر حقیقی است نه شخصی و وجدانی، دین یک راه واقعی برای سعادت بشر است لذا آزادی در عقیده‌ای که معارض با سعادت آدمیان باشد و بر مبنای تفکر نباشد مانند این است که مردم را در مسایل بهداشتی و فرهنگی آزاد بگذارند پس نه تنها دین یک مسئله سلیقه‌ای و شخصی از قبیل انتخاب رنگ لباس نیست بلکه یک امر «آبجکتیو» وواقعی است. (6) اشکال دیگری که بعضی‌ها بر اسلام گرفته‌اند و استاد آن را طرح می‌کند این است که: قرآن تصریح می‌کند کسانی که عقیده‌ی شرک را پذیرفته‌اند شما به هیچ شکل آنها را تحمل نکنید البته کسانی که عقیده‌ی غیر اسلامی دیگری مثل مسیحیت و یهودیت و مجوسیت را اختیار کرده‌اند اسلام متعرض آنها نمی‌شود، ولی نسبت به مشرکان می‌گوید اگر چنین عقیده‌ای انتخاب کرده‌اند شما ابتدا مهلتشان بدهید و در یک شرایط معینی اگر نپذیرفتند آنها را به کلی از بین ببرید آیا این دستور با این اصل (آزادی) سازگار است یا نه؟همچنین با اصل دیگری که در خود قرآن هست چطور؟مگر قرآن نمی‌گوید:« لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی» در کار دین اکراه و اجباری نیست»(7)؛ پس چرا انتخاب شرک برای مشرکان قابل تحمل از سوی موحدان نیست؟!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.