Skip to main content
فهرست مقالات

فرزند طبیعت و فرزند تعلیم و تربیت

نویسنده:

(3 صفحه - از 441 تا 443)

کلید واژه های ماشینی : دریا، اهالی بندر پهلوی، فرزند تعلیم و تربیت، طبیعت و فرزند تعلیم، آب، زبان، بمطالعه، جوانان، اطفال، قایق‌سواری، مادر علی، مطالعه، مجله یغما تلطفی ستایش‌آمیز، شمس‌الملوک مصاحب نسبت بنویسندگان مجله، زبان فارسی، کنار حوض، مادر علی در تعلیم، مادر علی علی، مادر علی دست، شنا سینه دریاها، موجی برخیزد شنا، سر فروتر آریم سرها، کنار دریا، زبان و ادبیات فارسی، روز بپنجاه روز، بطرف موج، نمی‌گوید شنا، مطالعه کتب، بطرف ساحل، آب و موج

خلاصه ماشینی: "روزی از یکی از این جوانان که چهره‌ای سوخته و سادگی و حجبی بسزا داشت سؤال کردم چگونه شما اهالی بندر پهلوی میل چندانی بشنا و قایق‌سواری ندارید؟در جواب گفت ما زاده دریا و دست‌پروده موجیم وقتی دریا این‌طور آرام و ملایم باشد شنا کردن یا قایق‌سواری در آن برای ما لطف و کیفی ندارد، ولی وقتی طوفانی برپا شود و موجی برخیزد شنا صورتی از زدوخورد و قایق‌سواری نمونه‌ای از مبارزه میشود آن وقت بشنا و قایق‌رانی اشتیاق پیدا میکنیم. آخر این چه اندرز ابلهانه و محبت خرسانه است؟چرا در روزگاری که دیگران با شنا سینه دریاها را میشکافند و پیش میروند مادر علی او را از حوض-این حوضهائی که ببرکت عدل و انصاف شهرداری و تبعیض نکردن او از سی روز و چهل روز گذشته گاه پنجاه روز بپنجاه روز نیز رنگ آب را نمی‌بیند-بترساند؟!چرا مادر علی دست او را نمیگیرد، بکنار حوض نمیبرد، و باو شنا یاد نمیدهد، او را با خود بداخل آب نمیبرد، و بوی نمیگوید شنا یاد گرفتن مفید بلکه ضروری است، و اگر اتفاقا در آب افتادی بوسیله شنا میتوانی خود را از هلاکت نجات دهی؟ باین نحو مادر علی علی را از آب و باد و خاک و آتش، بالاخص نفت، و خلاصه از همه چیز باید بترساند و برحذر کند که مبادا خطری برایش روی دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.