Skip to main content
فهرست مقالات

پیدایش اسماعیلیه(9) اسماعیلیان ایران

نویسنده:

(14 صفحه - از 66 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : اسماعیلیان، اسماعیلیه، نزار، حسن صباح، الموت، امام، سنی، داعی، ایران، مغولان، داعیان، حسن، قلعه الموت، قیامت، اسماعیلیان ایران، قتل، تصوف، آیین، شریعت، دولت اسماعیلیه، فرقه اسماعیلیه، هاجسن، دولت اسماعیلی، اسماعیلیه (، امامان نزاریان الموت، نزار در قلعه الموت، مقام خلافت حسن صباح، تاریخ، اسماعیلیان الموت، هاجسن دولت اسماعیلیه

خلاصه ماشینی: "سومین داعی الدعاتی که پس از حسن ابن صباح به این مقام رسید و حسن دوم، ابن محمد بن کیا بزرگ نامیده می‌شد (562558) اعلام داشت که گویی جد او کیا بزرگ امید خود از اخلاف نزار بوده (و حال آن که خود کیا بزرگ امید چنین نسبی را برای خویش قایل نبوده است)11 حسن اگر چه لقب «امام » به خود نگذاشت ولی مقام «داعی الدعاتی » به وی حق می‌داد که از اعضای فرقه طلب کند که همان اطاعتی را که می‌بایست در مقابل عقل کل و امام ملحوظ دارند در برابر او نیز مراعات نمایند. نزاریان الموت علاوه بر این‌که «نزار» را پس از «مستنصر» امام خود دانستند و از او حمایت کردند و تغییراتی نیز در تعالیم اسماعیلی به وجود آوردند و تعداد قواعد «ظاهری» را که برای پیروان درجات پایین فرقه اجباری بود، تقلیل دادند و تحت تأثیر عرفان صوفیگری که اسماعیلیان متقدم به طور کلی از آن بی‌خبر بودند قرار گرفتند و نفوذ تصوف در آثار شعرای آنها بسیار محسوس است. 26 و نخستین دوره جدید ائمه ظاهر در الموت شروع گردید و او با ادعاهای در مقام قائم بودن، موجی از بحران فکری و عقیدتی در این کیش به وجود آورد و قانون شریعت را در حوزه‌های اسماعیلی که نوعی آیین مردم محسوب می‌شد، لغو نمود و دیگر قانون شریعت به افرادی که باطن یعنی مفهوم و درونی آن را در می‌یافتند، الزامی و ضروری نبود، آنهایی که بر این مسئله اعتقاد داشتند شریعت را به عنوان تقیه برای روشنگری و سرسپردگی اسماعیلیان در مقابل اعمال تعمدانه سنیان به کار گرفتند و معتقد شدند که در پایان زمان، وقتی که امام عدالت کامل در جهان برقرار کرد، شریعت از بین خواهد رفت چون دیگر مناسب اوضاع زمان که حیات اجتماعی ناقص آن دیگر از بین رفته، نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.