Skip to main content
فهرست مقالات

بر پروشان...

نویسنده:

(3 صفحه - از 493 تا 495)

خلاصه ماشینی:

"دقیقی گوید: شفیع باش بر شه مرا بدین زلت‌ چو مصطفی بر دادر بر روشنان را 4» فاضل محترم آقای عباس اقبال مصح کتاب فوق در حاشیه در باب کلمهء برروشنان مرقوم داشته‌اند: «س(-نسخهء آقای سعید نفیسی):بروشنان،ون(-نسخهء آقای محمد نخجوانی):پرستان،بنظر ناشر این کتاب صحیح این لغت بدروشنان است که جمع بدروشن باشد بمعنی کسیکه از راه راست براه‌ بد افتاده و دچار گناه و زلت شده و ظاهر این است که اسدی که معانی بیشتر لغات کتاب خود را از فحوای کلام گویندگان فارسی استنباط میکرده در نسخه‌ای خطی از شعر دقیقی«بدروشن»را «برروشن»خوانده و آنرا بمعنی امت پنداشته است. جزء دوم این لغت یقینا روشن-روش است که‌ اسم مصدری است مشتق از رفتن و جزء اول آن علی القاعده باید«بر»حرف اضافه باشد و این قسم‌ اسم مرکب از«بر»حرف و از یک اسم مصدر در فارسی ظاهرا دیده نشده،بعلاوه اگر«برروشنان» را بمعنی امت بگیریم مصراع دوم معنی صحیح نمیدهد چه پیغمبر اسلام بعقیدهء مسلمین در روز قیامت‌ فقط از گناهکاران امت خود شفاعت میکند نه از تمام امت علی العموم،و مؤمنین امت حتی کسانیکه‌ قبلا از گناه خود پشیمان شده و توبه کرده‌اند محتاج بشفاعت نیستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.