Skip to main content
فهرست مقالات

اصطلاحات غزل های عرفا

نویسنده:

(11 صفحه - از 134 تا 144)

کلید واژه های ماشینی : عارف، غزلیات، اصطلاحات، اشعار، عرفانی، خال، تفسیر، حافظ، جمال، اصطلاحات غزل

خلاصه ماشینی: "نامه در مجلسی که اکابر عرفان در آنجا جمع بودند قرائت گردید و همگان به اتفاق گفتند که پاسخ آن را باید عارف معروف شیخ محمود شبستری بدهد چنان که خود او در سروده خود به نام گلشن راز که به عنوان پاسخ به این پرسشها سروده شده می‌گوید: رسول آن نامه را برخواند ناگاه فتاد احوال او، حالی در افواه در آن مجلس عزیزان جمله حاضر بدین درویش هر یک گشته ناظر یکی کو بود مرد کار دیده ز ما صد بار این معنا شنیده مرا گفتا جوابی گوی در دم کز این جا نفع گیرند اهل عالم همان طور که گفته شد در میان سوءالها، این پرسش مطرح است که مقصود عارفان از به کار بردن الفاظی مانند زلف، ابرو و خال چیست؟ و چرا در عرصه معانی عقلی و نامحسوس، از این صور محسوسه بهره می‌گیرند؟ متن سوءال این است: چه خواهد مرد معنی، زان عبارت که دارد سوی چشم و لب، اشارت چو جوید از رخ و زلف و خط و خال کسی کاندر مقامات است و احوال بالاخص عارفان با عقاب تیز پرواز از جهان صورت عبور نموده و به عالم معنی و حقیقت می‌رسند پس چرا از این الفاظ مربوط به جهان صورت بهره می‌گیرند؟ آنگاه عارف شبستری به تفصیل پاسخ می‌گوید و اجمال این است که عرفا مطالب خود را از نظر نامحرمان در پشت پرده‌ی اصطلاحات نگاه می‌دارند، و هاتف اصفهانی در ترجیح بند معروف خود می‌گوید: هاتف از باب معرفت که گهی مست خوانندشان گهی هشیار از «می» و «جام» و«شاهد»، و «ساقی» وز «مغ» و «مغبچه»، «بت» و «زنار» قصد ایشان نهفته اسراریست که نمایان کنند، گاه اظهار *** تحریف حقیقت یا ترور شخصیت انسان‌های مغرض و مادی، برای هدم شخصیت‌های والا، دست به تحریف حقیقت می‌زنند؛ چون دست‌رسی به شخص او ندارند، شخصیت آنها را ترور می‌کنند و مطالب نادرست در منطق عقل و شرع، به آنان نسبت می‌دهند تا از این طریق، آنان را در جامعه کوچک جلوه دهند و به اصطلاح «از چشم مردم بیندازند»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.