Skip to main content
فهرست مقالات

نظری بکتابهای درسی

نویسنده:

(7 صفحه - از 376 تا 382)

کلید واژه های ماشینی : انتقاد ،بکتابهای درسی ،دانش ،شعر ،کلمه ،وجه ،معنی ،دبیرستانی ،عبارت ،ترجمه ،لفظ ،رفق ،تفسیر ،نام و ننگ ،سطر ،کتب کلاسی ،جنگهائی ،کلاس درس و کتب کلاسی ،غلط ،یادداشت ،تألیف ،عبارت تفسیریه بحاق معنای شعر ،لغات و عبارات کتب کلاسی ،قطعهء منتخب ،فرهنگ ،طبعهای آیندهء کتب مزبور ،تفسیر لغات و عبارات کتب ،حواشی کتابهای فارسی دبیرستانی ،کتب دبیرستانی طبع ،کتب درسی کلاسی

خلاصه ماشینی:

"(2)روش نگارنده در این نکته‌گیری یا انتقاد سطحی آن بوده است که از صفحهء اول از کتاب اول‌ دبیرستانی شروع بمطالعه کرده و هر جا هر چه در متن یا حاشیهء کتاب مطلبی جزئی یا کلی قابل خرده‌گیری‌ یافته‌ام در حشو یا ذیل همان صفحه و احیانا در خلال سطرها با جمال یا تفصیل نوشته‌ام و اینک هم که بنای‌ طبع و نشر آنرا دارم نکات و ملاحظات مزبور را بهمان ترتیب و بهمان عبارت از صفحهء اول کتاب‌ گرفته یکی بعد از دیگری بصفحات گرانبهای یغما نقل میدهم و از خوانندگان محترم هم خواهش دارم‌ اگر خواستند باین سلسله یادداشت‌ها عنایت و التفاتی بفرمایند حتی الامکان کتب سه‌گانهء دبیرستانی را که مورد نظر و انتقاد است در دسترس قرار دهند. و خلاصهء مطلب آنکه نه در متن و نه در عرف مورخین و نویسندگان اسلامی(و منجمله صاحب‌ طبقات ناصری که محشی فاضل را در ترجمهء فوق نظر بر گفتار اوست)لفظ«غزاة»بمعنی مطلق‌ (جنگجویان)نیامده است، صفحهء 7 تحت عنوان«راستی شغل کیست؟»این قطعه بر این وجه از سنائی نقل شده است: راستی شغل نیک بختانست‌ هر کرا هست نیکبخت آنست‌ دل ز بهر چه در کجی بستی‌ راستی پیشه کن ز غم رستی‌ هر که او پیشه راستی دارد نقد معنی و راستی دارد و آخرین مصرع از قطعهء مزبور در نظر نگارنده غلط نقل شده و تردیدی ندارم که در اصل چنین‌ بوده است:«نقد معنی در آستی دارد»و آستی مخفف آستین و یا خود صورتی از دو صورت‌ لفظی آنست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.