Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه دین و اخلاق(6) مکتب لذت گرایی در چهره های گوناگون

نویسنده:

(14 صفحه - از 4 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : لذت ،مکتب ،لذت‌گرایی ،اپیکور ،اریستیپوس ،ابیقور ،درد ،فعل اخلاقی ،نظریه ،فلسفه ،مکتب لذت‌گرایی در چهره‌های گوناگون ،سعادت ،سقراط ،نظام اخلاقی ،انسان ،نفع عمومی با مکتب لذت‌گرایی ،نفع عمومی ،یونان باستان ،اخلاق ( ،ملاک اخلاقی بودن فعل ،مکتب نظریه‌ای در نظام اخلاقی ،مکاتب اخلاقی ،مکتب نفع عمومی ،سود ،فلسفه اخلاق ،مذهب ،زندگی ،نفع شخصی در‌ضمن نفع عمومی ،فلسفه یونان و روم ،مکتب نفع عمومی با مکتب

خلاصه ماشینی:

"فرض کنیم: محور سعادت میل به لذت‌های شخصی و فردی می‌باشد، ولی ناگفته پیدا است اعمال غرایز حیوانی بدون حد و مرز، با مشکلاتی فراوان روبه‌رو می‌گردد و نظام زندگی از هم می‌گسلد، مسلما باید، لذت‌های مادی در قالب قوانین الهی ویا مردمی محدود شود، تا تزاحمی پیش نیاید و انسان به خاطر حفظ نظم و آرامش در جامعه، ازبسیاری لذت‌های نامشروع وکشش‌های حرام چشم بپوشد و این تحدید چیزی نیست که بر فردی مخفی بماند بنابراین، مکتب در عرضه خود ناقص بوده و به صورت درست مطرح نگردیده است. 9 موءلف کتاب تاریخ فلسفه یونان و روم فرق دو مکتب را چنین بیان می‌کند: «لذت از نظر «اریستیپوس» غایت زندگی است اما چه نوع لذتی؟ بعدها برای «اپیکور» بیشتر فقدان درد، یعنی لذت _______________________________ 8 کلیات فلسفه، ترجمه دکتر سید جلال الدین مجتبوی:20. چیزی که هست انگیزه‌ی کار در نفع عمومی این بود که نفع شخصی در ضمن نفع عمومی تحقق می‌پذیرد بنابراین اگر انسان برای عموم مردم کار صورت دهد، سود او نیز تأمین می‌شود ولی انگیزه‌ی عمل در مکتب عاطفه‌گرایی، احساسات پاک بشر دوستانه است، که او را به این کار وادار می‌کند. گاهی به این نظریه ایراد گرفته می‌شود چنین تعریفی مانع اغیار نیست زیرا بعضی از کارهای بشردوستانه است که نمی‌توان آنها را فعل اخلاقی نامید مثلا احساسات مادرانه که اختصاص به انسان ندارد وحیوان را نیز در برمی‌گیرد و سرچشمه‌ی فداکاریهای شگفت‌انگیزی است اما نمی‌توان نام آن را «خلق و خوی» نهاد و همچنین است دیگر کارهایی که جنبه‌ی غریزی دارد مانند میل به «صیانت فرزند»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.