خلاصه ماشینی:
"سخن گرچه هر گونه گفتن توان و زو در ناسفته سفتن توان ولی نزد دانا بهر انجمن بمقدار معنی است نظم سخن مرا از سخن بود در لب نمی ز بهر معانی بدل شبنمی بهر جا نظر سو بسو کردمی ز هر داستان جستجو کردمی ندیدم در آن جمله کار و کبا گرامیتر از قصهء انبیا همه داستانهای او دلگشای بصورت بمعنی حقیقتگرای همه زجر نفس اندر آثار او همه قهر شیطان در اخبار او دل از صدق زد بوسه بر آستان که در سلک نظم آرم این داستان نهم انبیا نامهای را نهاد که روشن شود زو ره دین و داد بر اورنگ معنی دهم رنگ خاص برآرم نوائی بآهنگ خاص بگویم کزین نامه نام مهان کنم شهره چون داستان شهان بر آن سر فرازان این کار زار نه چون رستمند و نه اسفندیار مرا آن شرف بس کزین کار بار بمژگان از آن راه روبم غبار در صفحهء 18 در شرح حال خویش شکایت از روزگار کرده،ببدی طالع خود و کسادی بازار متاع خود اشاره نموده،ضعف و پیری خود را بیان میکند و تصمیم کرده اثر خود را بکسی هدیه نکند و بنام شخصی را سلاطین و امرای وقت نسبت ندهد در اینخصوص چنین میگوید: خمش کن که بخت تو بیدار نیست متاع تو را کس خریدار نیست برو یک دو روز این متاع کساد به بازار پیغمبران کن مزاد به پیری و لرزیدن دست و دوش کس آواز چنگش نمیکرد گوش پس از آن از آفرینش عالم و زمین و آسمان سخن گفته(صفحه 28-30)و بعد از ظهور حضرت آدم بتدریج از تمام پیغمبرا و قصههای آنها مشروحا سخن گفته تا رسانده است بظهور حضرت رسول اکرم(ص 509)و چنین شروع کرده: بنام خداوند دانای راز خدای همه وز همه بینیاز از صفحهء 699 شمهای در تاریخ خلفای راشدین و از صفحهء 707 از ائمه معصومین سخن میراند."