Skip to main content
فهرست مقالات

برهان صدیقین از دیدگاه عرفا و فلاسفه

نویسنده:

(12 صفحه - از 64 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : برهان صدیقین ،اسفار ،ذات ،حق ،تقریر فارابی از برهان صدیقین ،شیخ اشراق از برهان صدیقین ،تقریر شیخ اشراق از برهان ،خدا ،اشکالات تقریر شیخ اشراق ،براهین خداشناسی ،وجوب ،برهان صدیقین از دیدگاه عرفا ،ذات حق ،برهان صدیقین بر سایر براهین ،حکمای ،نور ،بررسی تقریرهای برهان صدیقین ،واژه ،شیخ تقریری از برهان صدیقین ،فارابی ،واجب ،اثبات ،تقریر شیخ ،استدلال ،حقیقت ،بیان شیخ تقریری از برهان ،هستی ،تقریر شیخ‌الرئیس از برهان صدیقین ،شرح اسفار ،معیارهای تمایز برهان صدیقین

خلاصه ماشینی:

"8 تفاوت برهان صدیقین با برهان وجودی در فلسفه غرب برهان صدیقین برهانی است که برای اثبات حق تعالی از خود ذات حق به ذات حق استدلال می‌شود و در آن حقیقت هستی مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در برهان وجودی که نخستین تبیین‌گر آن قدیس آنسلم(1033 1109م) بوده است، از صرف تصور خداوند، اثبات وجود وحتی وجوب حق تعالی استنتاج می‌گردد. بنابراین اگر کسی چنین تصوری از موجود کامل مطلق در ذهن نداشته باشد حکم به ضرورت آن هم وجود نخواهد داشت، ولی ضرورتی که در برهان صدیقین اثبات می‌شود ضرورت ازلیه است که حتی از فرض عدم موضوع باز، وجود آن لازم می‌آید و محمول در هر صورت برای موضوع ضرورت دارد. در ابتدا به نظر می‌رسد که با اضافه شدن تقاریر فلاسفه و حکمای معاصر به این تعداد، شمار تقریرهای موجود بسیار زیاد شود، اما به نظر می‌رسد بسیاری از این تقریرها را می‌توان به یکدیگر نزدیک کرده و تنها چند تقریر محوری و متمایز را ارایه کرد؛ زیرا تعدد تقریر باید از راه تعدد حدوسط باشد، هرگاه حد وسط یک برهان با حد وسط برهان دیگر متفاوت باشد آن دو برهان با یکدیگر مغایر خواهند بود، ولی اگر حد وسطها به یکدیگر نزدیک باشند، برهان‌ها را نمی‌توان جدای ازیکدیگر به شمار آورد11؛ حتی می‌توان گفت برخی از تقریرهای اشاره شده در کلام آن بزرگان تلخیص تقریری دیگر است. 21 اشکالات تقریر شیخ بر برهان شیخ اشکال‌هایی وارد شده است که به بررسی آنها می‌پردازیم: اشکال اول: صدر المتألهین می‌فرمایند: این بیان شیخ تقریری از برهان صدیقین نمی‌تواند باشد، زیرا که شیخ در استدلال خود، متوجه مفهوم وجود شده است نه حقیقت هستی22."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.