Skip to main content
فهرست مقالات

(از نقد سند تا نقد متن(2

نویسنده:

مترجم:

ISC (22 صفحه - از 86 تا 107)

کلید واژه های ماشینی : پیامبر، حدیث، نقد، روایت، قرآن، خدا، وحی، انگشتان، زن، نماز، پرسش، ایمان، زبان، نقد حدیث، نقد سند، نقد متن، پرسش و پاسخ، سخن، پیامبر ( ص )، اشاره، زبان اشاره، حدیث نبوی، کار، نماز نگزار، چنان‌که، میان روایت و گفته مستقیم، آیات قرآنی باز، پیامبر دست راست، متن حدیث، انگشتان دست

خلاصه ماشینی: "این جا فرق بین وحی و واقعیت، محو می شود، چه در طبیعت باشد یا عادت؛ و این، هنگامی است که وحی، به طبیعت تحول پیدا می کند و به ذوق کلی انسانی می گراید و نزول و صعود افقی ندارد؛ بلکه عمودی پیش می رود و روشنگر رفتار است؛ چنان که وضع در اجتهاد همین است؛ چه، گاهی حدیث در برخی جنبه های آن، اجتهادی است از پیامبر که خطا نمی کند؛ زیرا این امکان هست که وحی، او را تصحیح کند و اوست که روح اسلام را احساس می نماید. گاهی حدیث، شکل آینده گویی و پیش بینی به خود می گیرد، چنان که وضع در این کتاب [از صحیح البخاری] چنین است: «کتاب فتن و احادیث پایان زمان، و نشانه های رستاخیز، و فروپاشی تاریخ، و ضایع شدن امت با ضایع شدن نبوت، و بدل شدن آن به پادشاهی گزندناک، و ضایع شدن ایمان، جهاد، و تحول یافتن آن به ثروت، و شکم بارگی، و رفاه دنیوی»، مانند: «ای دریغ از عمار یاسر که گروه ستمباره او را خواهند کشت». روایت، بدل به گفته مستقیم و گفته مستقیم، بدل به روایت می شود و این، دلالت بر آن می کند که هر دو، نص واحدی داشته اند که در تبادل، به دو بخش تقسیم شده است، مانند این که: خداوند، زن پیوند دهنده موی و زن پیوند گیرنده موی را لعنت کناد!79 همچنین سلام کردن کوچک به بزرگ و رهگذر به نشسته و [گروه] اندک بر بسیار؛ و نهی از چهار چیز: کدو تنبل، هسته خرما، غذا خوردن در ظرف های قیراندود و آب نوشیدن از کوزه شراب80 و ولیمه دادن با یک گوسفند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.