Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی درباره لوح محفوظ و لوح محو و اثبات

نویسنده:

(14 صفحه - از 84 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : لوح محو و اثبات، لوح محفوظ، لوح محفوظ و لوح محو، خدا، بدا، خداوند، کتاب، قضای، روایت، قرآن، امام، شیعه، قلم، امام صادق علیه‌السلام، علم، یمحوا الله، لوح محفوظ گنجینه‌ی علم خدا، قضای الهی، کتاب مبین، تغییر، قدرت، قضای الهی قابل تغییر، تغییر قضای الهی، یشاء، علم خدا و لوح محو، اسماعیل، حقیقت، علم خدا، ایمان، لوح و قلم

خلاصه ماشینی: "بدون شک تعبیر لوح و قلم برای تقریب ذهن ماست و از باب تشبیه و یا تنزیل است و نباید آن را با قلم و کاغذ و کتاب معمولی مقایسه کرد اگر چه به بزرگی عالم باشد، بلکه آن یک حقیقت والایی مانند عرش و کرسی است که ما از کیفیت آن آگاهی نداریم و فقط می‌دانیم که وجود دارد و علم به وجود آن منحصرا از طریق شرع و نقل حاصل می‌شود و عقل را در آن راهی نیست. با توجه به این آیات و آیات مشابه دیگر، خداوند همواره در حال انجام کار جدیدی است و بر خلاف عقیده‌ی یهود و بعضی از فلاسفه که خدا را مانند یک حاکم معزول می‌دانند که اسیر قوانین خودساخته است، خدا هر لحظه‌ای می‌تواند قضا و تقدیر نوشته شده را تغییر بدهد و لوح محو و اثبات جایگاه این تغییرهاست. 21 بعضی از محققان دیگر نیز این روایت را جعلی می‌دانند22 واگر هم صحیح باشد باز مشکلی ندارد و بدان معنا نیست که خدا از پیش نمی‌دانست که اسماعیل خواهد مرد و امامت به حضرت موسی بن جعفر علیمها السلام خواهد رسید، بلکه معنای آن این است که اسماعیل از چنان قدر و منزلتی برخوردار بود که شایستگی امامت را داشت و اسماعیل و موسی هر دو لایق امامت و رهبری بودند ولی خداوند با مرگ اسماعیل آشکار کرد که امامت به موسی خواهد رسید و این از پیش در علم خدا بود و لذا روایاتی داریم که طبق آنها نامهای دوازده امام از پیش مشخص بوده و در حدیث جابر از پیامبر، امامان به اسم معرفی شده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.