Skip to main content
فهرست مقالات

آغاز آفرینش(2)

نویسنده:

(9 صفحه - از 98 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : عقل ،اتم‌های ،اسفار ،انفجار بزرگ ،نور ،معلول ،اتم‌های هیدروژن ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم ،گوهر ،خلق‌الله ،انبساط ،نفس ،میرداماد ،خلق‌الله العقل ،انبساط جهان ،ذاتی ،حدیث ،پیدایش ،خداوند ،جهان ،حق‌تعالی ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم نخستین ،واحد ،قلم ،آب ،انفجار بزرگ و انبساط ،آغاز آفرینش ،زمین ،حیات ،تحول اتمی آغاز

خلاصه ماشینی:

"15 محقق سبزواری رحمه الله در مقام جمع میان معنای نور، عقل و نفس ملکوتی بر این باور است که مراد از نور، عقل کلی است، همان عقلی که در فلسفه‌ی اشراق نور قاهر نام گرفته است، بر این پایه علم، نور است و عقل عبارت است از علم و عالم ومعلوم(هر سه یک چیزند) و در نقل آمده است که صورت‌های علوی از مواد، قوه و استعداد خالی‌اند و چون خداوند بر آنها تجلی کرد نورانی شدند، علی علیه السلام به کمیل فرمود: «والعقل وسط الکل» این سخن اشاره به عقل کلی دارد، چنان که شخصی پیرامون نفس الهی و ملکوتی از او پرسید، فرمود: نیرویی است لاهوتی، جوهری است بسیط، حی بالذات و ریشه‌ی آن عقل است، عقل گوهری است بسیار درک کننده، محیط به همه‌ی اشیا و آگاه از هر چیز قبل از پیدایی آن، بنابراین «عقل» علت موجودات ونهایت آنها است. 16 نظر علامه مجلسی درباره‌ی عقل علامه مجلسی رحمه الله پس از ذکر احادیث فراوانی که درباره‌ی اول ما خلق الله به نگارش آورده است می‌نویسد: معنای، نور، عقل، قلم، و آب همه یکی است، بنابراین نور، گوهر مجردی است که از نخستین جواهر عقلی به شمار رفته، چنان که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «أول ما خلق الله العقل» از این رو، عقل، قلم و آن گوهری که آب شد همه یک مراد را ادا می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.