Skip to main content
فهرست مقالات

«عالم واسطه» در گذر اندیشه

نویسنده:

(15 صفحه - از 107 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : واسطه، افلاک، نفس، ارسطو، افلاطون، عقول، عالم واسطه، برزخ، عقل، ذات

خلاصه ماشینی: "افلاطون که خود موءسس نظریه‌ی مثل است سعی می‌کند که ویژگی‌هایی را که فیثاغورسیان برای اعداد منظور می‌داشتند به مثل نسبت دهد و در عین حال عالم اعداد را نیز در نظام فلسفی خود حفظ کند و به این جهت سعی می‌کند به قدر امکان بین این دو عالم، هماهنگی ایجاد کند و در نهایت قایل به این می‌شود که عالمی متوسط بین اشیا و مثل یا صور وجود دارد که عالم _______________________________ 1. به همین سبب این دو عامل باید در نفس ناطقه نیز وجود داشته باشد، عاملی که علت فاعلی است چه می‌تواند باشد؟ بر حسب اصل کلی که در کتاب متافیزیک (تتا1049) آمده است، وجود بالقوه نمی‌تواند فعلیت یابد، مگر این که تحت تأثیر وجود دیگری که خود بالفعل است قرار _______________________________ 2. 7 در عالم علوی خبری از کون و فساد وخرق التیام نیست به نظر ارسطو اجرام سماوی واقع در ورای کره ماه از موادی غیر از عناصر چهارگانه ساخته شده و در ترکیب آنها ماده اسرار آمیز «اثیر» دخالت داشته است. 9 نتیجه در نهایت می‌توان گفت ارسطو در عین حال که عالم مثال مجرد تام و مثال ریاضی افلاطون را رد نمود لیکن خود معتقد به مرتبه یا مراتب مجرد و نیز مرتبه‌ای واسطه بین مجرد تام وعالم محسوسات گردید. عرفا از نظر عرفا اجزای عالم، وجود متناهی ندارد لذا اسمای حق نیز غیر متناهی است ولی مجموعه عالم و موجودات کثیر در عین عدم تناهی، به طور کلی در پنج حضرت محصور هستند که جامع همه عوالم می‌باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.