Skip to main content
فهرست مقالات

کتابهای تازه

(7 صفحه - از 89 تا 95)

خلاصه ماشینی:

"بیکسو نهاده و خواستار تقلید سبکسران و کودنان شده‌اند بیم داریم که گمان کنند که آن آراء همان اسرارست‌ که بنا اهل ارزانی نتوان داشت و از این رو بیش از پیش دوستدار آن عقاید شوند و حریص‌تر گردند و پس از این سبب بر آن شدیم که گوشه‌ای از سر اسرار بدیشان نمائیم تا مگر بجانب تحقیقشان کشیم‌ و از آن طریقشان دور کنیم»(1)بنابراین،ابن طفیل درین داستان عمدهء نظرش بیان این نکته بوده‌ است که دین و عقل با یکدیگر سازگارند و بین آنها ناسازی و مباینتی نیست. وقتی‌ ابن سینا که مظهر حکمت و عقلست با شیخ ابو سعید،که سازندگان قصه او را نمونهء عارف وصوفی‌ فارغ از قیل و قال علم فرض کرده‌اند،با یکدیگر دیدار کردند،ابن سینا گفته بود که هر چه من‌ می‌دانم بو عید می‌بیند و از بو سعید هم نقل کرده‌اند که گفته بود هر چه من می بینم بو علی می‌داند این همان مطلبی است که در واقع،برخورد و ملاقات حی بن یقظان با ابسال نیز آن را روشن میکند و ظاهرا نکته‌ایست مه ابن طفیل کتاب خود را تا اندازه‌ای برای اثبات آن نوشته است. و این شباهت را وقتی خوب‌ ملتفت میشوید که در نظر بگیرید که ابن طفیل دربارهء ولادت حی بن یقظان،برای آنکه قصه‌اش‌ پر نامعقول نباشد روایت دیگری هم نقل کرده است،شبیه بقصهء«صنم»و گفته است که حی از پدر و مادر زاد اما مادرش از ترس خشم برادر خویش که پادشاه جزیره بود او را صندوقی نهاد و بدریا افکند تا آن صندوق بجزیره‌ای رسید و آنجا ماده آهوئی او را پرورش داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.