Skip to main content
فهرست مقالات

امثال قرآن کریم

(7 صفحه - از 209 تا 215)

کلید واژه های ماشینی : امثال، استعاره، تشبیه، کنایه، مجاز مرسل، ادات تشبیه، مجاز، امثال قرآن کریم، کتاب، انتقاد

خلاصه ماشینی:

"این فصل مشوش و بلکه بالمره نامربوط بنظر میرسد، زیرا قرابت ما بین استعاره و مثل(بر فرض تسلیم بوجود چنان قرابتی)چه ربط دارد باینکه در قرآن کریم از حکایات تاریخی و داستان گذشتگان به«مثل»تعبیر شده باشد؟مگر داستان‌ گذشتگان و حکایات تاریخی عبارة اخرای«استعاره»است؟!و بعلاوه،در هیچیک از دو آیهء شریفه که مؤلف برای اثبات مدعای خود بآن تمثل جسته است هیچ نوع شائبه‌ای از«استعاره» نیست و حیرانم که نظر مؤلف در بیان مزبور و تمثل مذکور بر چه مطلب و معنائی بوده است تا آنرا باین عبارت در آورده است؟! »!و این تعریف بیش از حوصلهء بیان این بنده دور از صواب مینماید!زیرا اولا«بیان»علمی است‌ شناخته شده،دارای اصول و قواعدی شناخته شده و«علم»در این مورد و دیگر موارد آنچنانی‌ بمعنای«ملکه»و یا«نیروی نفسانی»میآید و«سخن»یا«سخنانی چند»نمیتواند«علم»یا «ملکهء نفسانی»باشد!و از این که بگذریم،هر«سخن»یا«سخنانی چند»خواه فصیح باشد و خواه غیر فصیح بیک طریق میتواند از ما فی الضمیر تعبیر کند نه بطرق گوناگون!و بالاخره تعریفی‌ که علمای بیان از علم بیان کرده‌اند و مؤلف خود نیز نص عربی آن را بلافاصله بعد از عبارت فوق‌ نقل کرده این است:«البیان هو ایراد المعنی الواحد بطرق مختلفة فی وضوح الدلالة علیه»و معنای‌ این تعریف چنین تقریب میشود که:بیان علمی است که بکومک آن میتون معنی مراد را بترکیبات‌ لفظی و تعبیرات گوناگونی ادا کرد که بعضی از آن تعبیرات از بعضی دیگر در فهمانیدن مراد روشن‌ تر و واضح‌تر باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.