Skip to main content
فهرست مقالات

امثال قرآن کریم

نویسنده:

(7 صفحه - از 308 تا 314)

کلید واژه های ماشینی : امثال ،اقتباس ،داستان ،قصه ،داستان پنلوپ یونانی ،عرب ،یونان ،داستان پنلوپ ،ام ریطه ،غزلها ،توارد ،امثال قرآن کریم ،خرقاء ،داستان پنلوپ همسر اولیس ،داستان ام ریطه دختر کعب ،حکایات ،ادبی ،آتش ،زبان ،زن ،قصهء ام ریطه دختر کعب ،عبارت ،ام ریطه بنت کعب ،پنلوپ و ام ریطه ،خرقاء عرب ،اخرق ،پنلوپ یونانی و خرقاء ،کار ام ریطه ،علم ،احتیاجی

خلاصه ماشینی:

"و برای تحقق اقتباس همین قدر کافیست عرض خواهم کرد:اولا در این معنی هم‌ سنخیت مطلوب در میان کار آن‌دو نیست:زیرا کار مادر تلماک چون از روی اراده و نقشه است و هدف معین و مشخصی دارد تمام‌شدنی میباشد همچنانکه بالاخره هم با مراجعت شوهرش تمام شد و خاتمه یافت:در صورتیکه کار ام ریطه چون ناشی از سفاهت و حماقت بود و بالمره هدفی نداشت هیچ‌ وقت تمام نمیشد و قابلیت تمام شدن را نداشت،پس نمیتوان این دو کار را از یک جنس و از یک نوع‌ شناخت؛و ثانیا اگر صرفا کار تمام ناشدنی را در تحقق اقتباس کافی میدانید،پس چرا نمیگوئید تمام ضرب المثلهائی که در تمام السنهء زنده و مردهء جهان و از جمله در دو زبان زندهء فارسی و عربی دال‌ براین معنی یافت می‌شود از داستان پنلوپ همسر اولیس،مادر تلماک اقتباس شده است؟!پس بگوئید امثال فارسی«آب در غربال پیمودن». اگر این مقدمه پذیرفته است پس صحت مدعای شما موقوف بر این فرض و یا مؤل باین فرض‌ است که عرب عصر جاهلی برای ضرب‌مثل:«خرقاء وجدت صوفا»یا اخوات آن از امثال«اخرق‌ من نا کثة غزلها»و«اخسر من الناقضة غزلها»احتیاج بکانون قصه و قضیه‌ای داشت و چون در قاف‌ تا قاف عربستان قصه و قضیه و نیز مورد قصه و قضیه‌ای نبود که منشأ و مضرب چنان مثلی شود،کمر همت بربست و پرسان پرسان همه‌جا رفت تا در مدینة الحکماء«آتن»،در کانون خانه پنلوپ همسر اولیس مادر تلماک مطلوبش را یافت و از آن اقتباس کرد و مظفر و منصور بحجاز و تهامه برگشت و آن‌ زبانه نور را که عبارت از داستان مزبور بود در قالب قصهء ام ریطه بنت کعب فرشی ریخت و از آن این‌ امثال را ساخت و بیادگار گذاشت!آیا چنین فرضیه‌ای قابل قبول است؟.."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.