Skip to main content
فهرست مقالات

امثال قرآن کریم

نویسنده:

(5 صفحه - از 471 تا 475)

کلید واژه های ماشینی : تشبیه، باد، تفسیر، امثال قرآن کریم، آیۀ شریفه تشبیه، عبارت، جمله، مفسران، لفظ، حق

خلاصه ماشینی:

"از اینها گذشته،ظاهرا اشکال مزبور از ریشه و بن بی‌اساس است زیرا از کجا مسلم شد که در واقع«ما ینفقون»یعنی آنچه موصوفین و منظورین در آیۀ شریفه روی اغراض پلید این زندگانی مادی شهوی حیوانیشان انفاق میکنند به«زراعت»آنچنانی تشبیه شده است،نه به «باد»آنچنانی؟و چرا آیۀ مبارکه را از ظاهری که دارد منحرف بسازیم و در پی تأویل و تعلیل این انحراف بیجا و دلبخواه خود بگردیم؟و چرا نگوئیم آنچنان اتفاقی که خداوند متعال بیان فرموده و در فوق اجمالا گفته شد تشبیه به بادی سرد و زهرناک شده است که بر هر جا و هر چیز بوزد و بگذرد آنرا نیست و نابود میسازد:؟و الحق تشبیهی از این پلیدتر نمیتوان تصویر نمود و چه خوب و چه ساده و مرغوب گفت آن زبان فهم پارسی‌گو که در ترجمۀ و تفسیر همین آیه گفت: «{Sهست اننفاق خسیسان در امل#همچو بادی سرد بر کشت عمل!# کشت‌های ظالمان گردد تباه#از سموم گرم یا سرد و سیاه!# حق نکرده هیچ بر ایشان ستم#بل ستم بر حق خود کردند هم!S}» (امثال قرآن صفحۀ 171 نقل از تفسیر صفی). الخ»باین عبارت تصویر و توضیح شده است: «اکل»بدو ضمه بمعنی«اکل»بفتح است یعنی«خوردنی»و این تفسیر مخدوش بنظر میآید زیرا«اکل»بفتح مصدر و بمعنی«خوردن»است نه«خوردنی»و ندانستم مؤلف محترم را در این بیان نظر بر کدام نص لغوی بوده است؟ 91-در صفحۀ 205 در ترجمۀ آیۀ شریفۀ:«{/مثل الذین کفرو بربهم اعمالهم کرما داشتدت به الریح فی یوم عاصف لا یقدرون مما کسبو علی شبی ذالک هو الضلال البعید/}»به نقل از ابو الفتوح و کشف الاسرار چنین میخوانیم:«نمون کردار آنان که بپروردگار خویش کافر شدند مانند خاکستری است که(سخت شود)بآن یاد در روزی تند باد که در نیابند(از آنچه کردند)هیچ چیز این است آن گمراهی دور."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.