Skip to main content
فهرست مقالات

امثال قرآن کریم

نویسنده:

(5 صفحه - از 471 تا 475)

کلید واژه های ماشینی : تشبیه ،باد ،تفسیر ،امثال قرآن کریم ،آیۀ شریفه تشبیه ،عبارت ،الخ ،خالی ،جمله ،مفسران ،لفظ ،سطر ،حق ،کلمۀ ،ترجمۀ ،خدا ،تشبیه مرکب ،تشبیه در آیۀ شریفه ،نقل ،بیان ،مزبور ،ذیل ،واحد ،مؤلف بیان مزبور ،خواه ،هل یستویان ،اشکال مزبور ،امثال قرآن صفحۀ ،ذیل صفحۀ ،عبارت مزبور

خلاصه ماشینی:

"از اینها گذشته،ظاهرا اشکال مزبور از ریشه و بن بی‌اساس است زیرا از کجا مسلم شد که در واقع«ما ینفقون»یعنی آنچه موصوفین و منظورین در آیۀ شریفه روی اغراض پلید این زندگانی مادی شهوی حیوانیشان انفاق میکنند به«زراعت»آنچنانی تشبیه شده است،نه به «باد»آنچنانی؟و چرا آیۀ مبارکه را از ظاهری که دارد منحرف بسازیم و در پی تأویل و تعلیل این انحراف بیجا و دلبخواه خود بگردیم؟و چرا نگوئیم آنچنان اتفاقی که خداوند متعال بیان فرموده و در فوق اجمالا گفته شد تشبیه به بادی سرد و زهرناک شده است که بر هر جا و هر چیز بوزد و بگذرد آنرا نیست و نابود میسازد:؟و الحق تشبیهی از این پلیدتر نمیتوان تصویر نمود و چه خوب و چه ساده و مرغوب گفت آن زبان فهم پارسی‌گو که در ترجمۀ و تفسیر همین آیه گفت: «{Sهست اننفاق خسیسان در امل#همچو بادی سرد بر کشت عمل!# کشت‌های ظالمان گردد تباه#از سموم گرم یا سرد و سیاه!# حق نکرده هیچ بر ایشان ستم#بل ستم بر حق خود کردند هم!S}» (امثال قرآن صفحۀ 171 نقل از تفسیر صفی). الخ»باین عبارت تصویر و توضیح شده است: «اکل»بدو ضمه بمعنی«اکل»بفتح است یعنی«خوردنی»و این تفسیر مخدوش بنظر میآید زیرا«اکل»بفتح مصدر و بمعنی«خوردن»است نه«خوردنی»و ندانستم مؤلف محترم را در این بیان نظر بر کدام نص لغوی بوده است؟ 91-در صفحۀ 205 در ترجمۀ آیۀ شریفۀ:«{/مثل الذین کفرو بربهم اعمالهم کرما داشتدت به الریح فی یوم عاصف لا یقدرون مما کسبو علی شبی ذالک هو الضلال البعید/}»به نقل از ابو الفتوح و کشف الاسرار چنین میخوانیم:«نمون کردار آنان که بپروردگار خویش کافر شدند مانند خاکستری است که(سخت شود)بآن یاد در روزی تند باد که در نیابند(از آنچه کردند)هیچ چیز این است آن گمراهی دور."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.