Skip to main content
فهرست مقالات

سیری در دیوان شمس

نویسنده:

(8 صفحه - از 97 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،غزلیات ،عشق ،سیری در دیوان شمس ،روح ،صوفی ،مرد ،شمس تبریزی ،شعرای ،دیوان شمس تبریزی ،مولانا ،عطار ،زبان ،تصوف ،ادب ،زبان جلال‌الدین عشق و تصوف ،طرز فکر ،فکر ،حافظ ،دیوان غزلیات عطار ،مردم ،شیخ عطار ،جلال‌الدین اشعر شعرای ایران ،غزلیات عطار جنبهء تصوف ،بیان خصوصیت دیوان شمس ،غزلیات مولانا ،شعر و ادب ،بیان ،شعر در دیوان شمس ،صوفی وارسته

خلاصه ماشینی:

"تاروپود هر سه غزل‌سرای عارف از افکار صوفیانه و از تغزلهای‌ عاشقانه ترکیب یافته است،با این تفاوت که در زبان جلال الدین عشق و تصوف غالبا بیک طرز شدید و غیرقابل تفکیک ممزوج شده و بهرهء هرکدام باندازه است،در صورتی‌ که در غزلیات عطار جنبهء تصوف غلبه دارد و در اشعار عراقی جنبهء غزل قدری میچربد، و هر دوی آنها باصطلاح فرانسویان( Stylsuigne -شیوهء ممتاز و دقت شده)دارند یعنی آدم احساس میکند که در غزل‌سرائی دقت و هنر و صنعت شعر را بکار برده‌اند، در صورتیکه جلال الدین،همی و نگرانی غیر از آنکه جوش سینه را بیرون بریزد نداشته‌ است و همین گرمی خاص و تأثیر نیرومندی-که از خواص صدق لهجه و بقول فرانسه‌ Spontanite است-بگفته‌های او داده و آنرا از هر تکلف و تصنعی رها ساخته است: ای یار من ای یار من،ای یار بی‌زنهار من‌ ای هجر تو دلسوز من،ای لطف تو غمخوار من‌ خوش میروی در جان من،چون میکنی درمان من‌ ای دین من ای جان من،ای بحر گوهربار من‌ ای جان من ای جان من،سلطان من سلطان من‌ دریای بی‌پایان من،بالاتر از پندار من‌ ای شبروان را مشعله،دیوانگان را سلسله‌ ای منزل هر قافله،ای قافله‌سالار من‌ گوید بیا شرحی بگو،گویم چه گویم پیش تو گوید بیا حیله مجو،ای بندهء طرار من *** نه در غزلهای هیچ شوریده و نه در دیوانهای غنائی هیچ صوفی مجذوبی‌ این شور،این روانی،این امتزاج عشق و فسلفه،این بی‌اعتنائی بمقررات ادبی،حتی‌ بقررات منطق و استنتاجات عقلی(زیرا بعقیدهء او پای استدلالیان چوبین بود،پای‌ چوبین سخت بی‌تمکین بود)دیده نمیشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.