Skip to main content
فهرست مقالات

امثال قرآن کریم

نویسنده:

(7 صفحه - از 108 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،قرآن کریم ،تفسیر ،عرب ،خاک ،وجهها ،سفرت المرأة ،عبارت ،وجهه ،مکبا علی ،معنی ،مصراع ،کوه ،مشک ،بمعنای ،مرقوم ،جملهء ،صحیح ،انتقاد ،لفظ ،هستی ،امثال قرآن ،غلط ،افمن یمشی مکبا علی ،فلق ،انسان ،سفرت المرأةعن وجهها ،سطر ،مزبور ،بیت عربی مزبور

خلاصه ماشینی:

"نه اینکه:«بیرون آید ترکهء آن کشت»،و عبارتی هم که مؤلف در تأیید ترجمهء مزبور ایراد فرموده و بقول عرب که میگوید:«اشطاء الزارع اذا افرخ»استناد جسته‌ است موردنظر و مناقشه میباشد،باین بیان که: کلمهء«شطاء»در لغت بدو معنی استعمال میشود یکی معنای مصدری و آن مرادف‌ است با همان عبارت: «اخرج شطاء» که در فوق تفسیر گردید،یعنی«جوانه در آوردن» و دیگری بمعنای خود«جوانه»است یعنی«جوجه نخل»یا«جوجهء زراعت»و در مورد بحث یعنی جملهء قرآنی «اخرج شطاء» همین معنای دوم ملحوظ است. 149-در صفحه 325 سطر 12 این عبارت از قرآن مجید: «فلم یغنیا عنهما من الل?ه شیئا» چنین ترجمه شده است:«و آن هر دو«پیغمبر را»آن دو زن هیچ‌ بکار نیامد،از خدای بدیشان سودی نرسانیدند»،و این ترجمه البته صحیح نیست و از صاحب تفسیر،ابو الفتوح که ترجمهء مزبور بوی منسوب شده است بسیار بعید مینماید که‌ چنین غلطی مرتکب شده باشد و تردیدی نیست که در عبارت مفسر شهیردستی از ناسخین‌ یا ناقلین بخطا برده شده است و ظاهرا عبارت مفسر در اصل چنین بوده است:«و آن هر دو (یعنی هر دو پیغمبر)آن دو زن را هیچبکار نیامدند و از خدای بدیشان سودی نرسانیدند» و صحیح یا نزدیک بصحت هم در ترجمهء آیهء شریفه یک چنین عبارتی است نه آنچه در متن‌ مورد انتقاد نوشته شده است،زیرا اولا سیاق سخن و بلکه نص آیه حاکیستکه آن دو زن‌ یعنی زن نوح و زن لوط،خیانت کرده و مستحق عقاب خدائی شدند و خطاب: «ادخلا النار مع الداخلین» بایشان توجه نمود و بنابراین آن دو زن ترقب و انتظار داشتند که‌ شوهر هریک از آنها بامقام نبوتی که دارد از زن خویش شفاعت کند و(از خدای بدیشان‌ سودی رساند)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.