Skip to main content
فهرست مقالات

سؤالات و احتجاجات درباره امثال قرآن

نویسنده:

(8 صفحه - از 135 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : ترجمه، فارسی، الل، فرزان، تفسیر، ضمیر، امثال قرآن، جواب، کتاب، اسم، شعر، عرب، آیهء، آهو، فعل، معنی، عروه، تقسیم، قرآنهای چاپی، کتابهای درسی بهمراهی آقای فرزان، ترجمهء تفسیر طبری، تصور، ترجمهء قرآن، آقایان مؤلفین کتب فارسی، مجلهء یغما، جواب استاد فرزان، آیه یکی‌شده، عبارت، شماره‌های قرآنهای متداول چاپی، دستوری کتاب قرائت فارسی

خلاصه ماشینی: "پرویز داریوش-طهران جواب استاد فرزان: در جواب دانشمند ارجمند(راقم این مرقومه)راجع بمعنای کلمهء«کظیم»در آیهء شریفهء: «و اذا بشر احدهم بما ضرب للرحمن مثلا ظلل وجهه مسودا و هو کظیم» و نیز راجع‌ به«مرجع»ضمیر«هو»در عبارت: «و هو کظیم» عرض میشود: 1-همچنانکه فاضل دانشمند مرقوم داشته‌اند«کاظم»و احیانا«کظیم»هم بمعنای‌ «ساکت»آمده و میآید ولی اولا باید التفات فرموده باشند که مادهء«کظم»اصلا و ابتداء بمعنی«حبس»و«سد»است و آنجائی که«کاظم»بمعنای«ساکت»و«کظم» بمعنای«سکوت»بکار برده میشود،ظاهرا مراد مطلق سکوت نیست بکله«سکوت‌ الزامی و اجباری»است اعم از اینکه الزام ناشی از نفس شخص سکوت‌کننده و مبنی‌ بر غیظ و خشم وی باشد(که بیشتر هم در چنین موردی استعمال میشود)و یا مسکت‌ خارجی موجب آن شده باشد،و بنابراین بر فرضی هم که«کظیم»را بمعنای«کاظم»و «کاظم»را مترادف با«ساکت»بگیریم باز هم مفهوم«خشمناک»را در بر خواهد داشت‌ منتها با قید«سکوت». 1-در صفحهء 28 کتاب فارسی سال اول کلمات را بر سه قسم تقسیم کرده است:اسم‌ فعل-حرف-این موضوع شایان توجه و دقت است چون تاکنون هیچک از اساتید اخیر راجع بکلمه چنین اظهارنظری نکرده و همیشه کلمه را در فارسی به 9 قسم تقسیم‌ میکرده‌اند و بنظر بنده آنطرز تقسیم کاری صحیح و درست بوده است و علت اینکه در تقسیم‌ کلمه سبک معمول را متروک داشته و بتقلید از زبان عرب کلمه را باسم-فعل-حرف-تقسیم‌ کرده‌اند چه مزیتی بر آن مقرر است؟ 2-بعد از آنکه تقسیم کلمه را بتقلید محض از زبان عرب باسم و فعل و حرف قبول‌ نمودیم آیا باید در بقیهء تقسیمات هم تابع صرف و نحو عرب باشیم یا روش دیگری در پیش‌ گیریم فی المثل موصولات که در عربی جزء اسم هستند در فارسی هم«که»و«چه»را اسم‌ بدانیم یا خیر،چنانکه در کتاب حاضر موصولات را حرف دانسته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.