Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی یک هنرمند واقعی ایرانی

نویسنده:

(6 صفحه - از 327 تا 332)

کلید واژه های ماشینی : هنر، نقاش، حاج مصور، رنگ، فن، اصفهان، نقاشان ایرانی حاج مصور، مینیاتور، تابلو حاج مصور تصویر، نقاشی حاج مصور از علوم

خلاصه ماشینی:

"در این پرده حاج مصور قاعدهء علم مناظر و مرایا و یا باصطلاح فرنگیها«پرسیکتیو» را در حالی که در مورد طراحی بکار برده است در همان حال اثر آنرا در رنگ کنار گذارده‌ است یعنی اشخاص و عمارات و اشیاء را با همان سبک مینیاتور و قلم‌گیری خالص اجراء نموده است‌ در صورتیکه طراحیها بمناسبت دوری و نزدیکی کوچک و بزرگ ساخته شده است. بنابر قواعد نقاشی هوادار باصطلاح«اتمسفریک» این اشیاء باید برحسب قاعدهء منظمی و منطقا کوچکتر ترسیم شود و درعین‌حال محوتر و کم‌رنگ‌تر نقاشی شود و این کیفیت چه‌بسا ممکن است در کنار یک رنگ و یک طرح رنگ ناموزون و بی‌قاعده‌ای بوجود بیاورد که باعلم صحیح رنگ‌آمیزی مباینت دارد،و اگر نقاش بخواهد کورکورانه‌ اطاعت طبیعت را بکند ناچار است از جنبهء تزئیناتی پردهء خود صرفنظر کند؛ولی حاج مصور در تابلوی خودش این نکته را مطمح نظر داشته و تابلو را نوعی ساخته که تمام قسمتهای مختلف آن‌ چه دور و چه نزدیک باهم از نظر توازن رنگ هم‌آهنگی و اتفاق دارد و باهم میخواند. آیا واقعا حاجی مصور دستش میلرزد؟ حقیقت اینست که این دست محکم‌تر از فولاد است و وقتی روی پرده حرکت میکند مثل کارخانهء چدن ریزی قدرت و استحکامی دارد که واقعا مایهء تعجب و حیرت است و این تعجب هنگامی بحداکثر میرسد که انسان بچشم خود می‌بیند که این هنرمند بزرگ وقتی میخواهد چای بنوشد استکان چنان‌ در دستش میلرزد که چای چه‌بسا لب‌پر میزند و قدری از آن در نعلبکی سرازیر میشود ولی وقتی‌ همین دست روی کار میآید دیگر کمترین لرزشی ندارد و بصورت دستی در میآید که گویا از آهن و فولاد ساخته شده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.