Skip to main content
فهرست مقالات

معنا و مبنای تجدد در علم کلام(2)

نویسنده:

(26 صفحه - از 30 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : کلام، علم کلام، دین، اسلامی، ایمان، معنا، علم، عقاید، فلسفه، معرفت

خلاصه ماشینی:

"در عصر رسالت، مسلمانان با عقاید بت پرستان، و اهل کتاب برخورد داشتند، وپس از گسترش جغرافیای اسلام در سایه فتوحات اسلامی، با عقاید مذاهب دیگر وآراء فلسفی نیز آشنا شدند، و در نتیجه چنین نیازی در همان روزهای نخست احساس شد، و چنان که پیش از این یادآور شدیم، این مرزبندی‌ها هم در قرآن و هم در احادیث اسلامی انجام گرفته است، مدتها پیش از آن که کلام اسلامی و متکلمان به صورت رسمی در جهان اسلام مطرح شدند. دغدغؤ او درک و شناخت واقعیات به صورت جزمی و یقینی نیست، به مطابقت و عدم مطابقت ذهن و عین نمی‌اندیشد، بلکه تنها خواهان حل مسایل و مشکلات خویش است، و بنیادی‌ترین مسئلؤ وی این است که چون فاقد تصویر معین از انسان و جهان است، از دین می‌خواهد که این مشکل را چاره اندیشی کند، پس علم کلام باید متناسب با این فضا عمل کنند، روش اثبات حقیقت را کنار گذارده و از روش عرضؤ حقیقت بهره گیرد. بشر جدید آخرت را در باطن دنیا می‌بیند و می‌خواهد، نه در ادامه و پس از آن، یعنی در سرای دیگر، نگرش او در این باره نگرشی است عارفانه، نه متکلمانه (البته به الگوی کلام سنتی)، قرآن کریم و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز روش اثبات را بکار نگرفته‌اند، بلکه از روش عرضؤ حقیقت بهره گرفته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.