Skip to main content
فهرست مقالات

معنا و مبنای تجدد در علم کلام(2)

نویسنده:

(26 صفحه - از 30 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : علم کلام ،تجدد در علم کلام ،کلام اسلامی ،بشر ،کلام جدید ،عقاید دینی ،دینی ،فلسفؤ ،فلسفی ،علم کلام اسلامی ،متکلمان اسلامی ،عقاید اسلامی ،بشر جدید ،پیامبر اسلام ،اثبات عقاید دینی ،جدید ،مطلب ،فلسفؤ اسلامی ،فلسفؤ اولی ،مسایل فلسفی ،اثبات عقاید ،فضای فکری جدید ،بشر به دین ،فلسفه‌های جدید ،فضای فکری ،مرزبندی عقاید ،بحث و گفتگو ،روش اثبات ،قرآن و احادیث اسلامی ،اصول عقاید

خلاصه ماشینی:

"در عصر رسالت، مسلمانان با عقاید بت پرستان، و اهل کتاب برخورد داشتند، وپس از گسترش جغرافیای اسلام در سایه فتوحات اسلامی، با عقاید مذاهب دیگر وآراء فلسفی نیز آشنا شدند، و در نتیجه چنین نیازی در همان روزهای نخست احساس شد، و چنان که پیش از این یادآور شدیم، این مرزبندی‌ها هم در قرآن و هم در احادیث اسلامی انجام گرفته است، مدتها پیش از آن که کلام اسلامی و متکلمان به صورت رسمی در جهان اسلام مطرح شدند. دغدغؤ او درک و شناخت واقعیات به صورت جزمی و یقینی نیست، به مطابقت و عدم مطابقت ذهن و عین نمی‌اندیشد، بلکه تنها خواهان حل مسایل و مشکلات خویش است، و بنیادی‌ترین مسئلؤ وی این است که چون فاقد تصویر معین از انسان و جهان است، از دین می‌خواهد که این مشکل را چاره اندیشی کند، پس علم کلام باید متناسب با این فضا عمل کنند، روش اثبات حقیقت را کنار گذارده و از روش عرضؤ حقیقت بهره گیرد. بشر جدید آخرت را در باطن دنیا می‌بیند و می‌خواهد، نه در ادامه و پس از آن، یعنی در سرای دیگر، نگرش او در این باره نگرشی است عارفانه، نه متکلمانه (البته به الگوی کلام سنتی)، قرآن کریم و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز روش اثبات را بکار نگرفته‌اند، بلکه از روش عرضؤ حقیقت بهره گرفته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.