Skip to main content
فهرست مقالات

ادله اثبات دعوای کیفری در آیین یهود

نویسنده:

(24 صفحه - از 65 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : شهادت ،یهود ،ادله اثبات دعوای کیفری ،جرم ،کیفری ،دادگاه ،ادله اثبات ،دعاوی ،مجازات ،تلمود ،متهم ،قانون ،حقوق ،دعوای کیفری در آیین یهود ،اقرار ،اثبات دعوای کیفری در آیین ،اعدام ،شهود ،قتل ،قاضی ،مجازات اعدام ،شهادت دروغ ،ادله اثبات جرم ،شریعت ،زن ،مجرم ،تورات ،قسامه ،سفر ،اسلامی

خلاصه ماشینی:

"چنان که بعدا ذکر خواهد شد، دادگاه جنایی یهود که مرکب از 23 قاضی بود و به دعاوی مستوجب کیفر اعدام رسیدگی می‌کرد، تنها شهادت را، با شرایط دشوار و فراوان آن، برای اثبات جرم کافی دانسته است. » (3) آنچه در بحث حاضر اهمیتی به سزا دارد، و البته در جای خود بیان خواهد شد، این است که در نظام جزایی یهود، شهادت تنها در صورتی ارزش دارد که گواهان، وقوع جرم را با چشمان خویش مشاهده کرده باشند و علم‌گواهان، اگر از راه دیگری جز مشاهده مستقیم حاصل شود، اعتباری ندارد. و) شهادت بر قصد مجرمانه یکی از مباحثی که در حقوق، و به ویژه حقوق جزا مطرح است، این است که آیا جهل به قانون رافع مسؤولیت هست یا نه؟ یعنی اگر مجرم از وضع قانون خاصی آگاه نباشد و نداند که قانونگذار عملی را جرم دانسته است، آیا به خاطر ارتکاب آن عمل مجازات می‌شود یا نه؟ معمولا قوانین کشورها مدتی را برای لازم‌الاجرا بودن قوانین معین کرده‌اند (این مدت مطابق ماده 2 قانون مدنی در مصوبات قانونی کشور ما پانزده روز پس از انتشار قانون است). (1) همچنین تلمود پس از نقل اخطارهای شدید دادگاه به یهود، برای اینکه افراد از زیربار مسؤولیت شهادت شانه خالی نکنند می‌افزاید: شاید بگویید (از آنجا که مسؤولیت این قدر سنگین است) پس چرا این دردسر را بر خود بسازیم؟ ولی قبلا گفته شده «اگر کسی گناه ورزد و آواز قسم را بشنود و او شاهد باشد، خواه دیده یا دانسته، اگر اطلاع ندهد، گناه او را متحمل خواهد بود» (سفر لاویان 5:1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.