Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر اندیشه های کلامی شیعه بر معتزله

نویسنده:

(28 صفحه - از 122 تا 149)

کلید واژه های ماشینی : معتزله ،شیعه ،کلامی ،امام ،تأثیر اندیشه‌های کلامی شیعه ،اجمعت المعتزلة علی خلاف ،المعتزله ،اتفقت الامامیة علی ،واصل ،معتزله تحت تأثیر شیعه ،اجمعت المعتزلة ،تأثیر ،کلام شیعه تحت تأثیر معتزله ،کتاب ،شیعه بر معتزله ،بغداد ،شیعه تحت تأثیر معتزله ،معتزله بغداد تحت تأثیر شیعه ،تأثیر پذیری شیعه از معتزله ،معتزله تأثیر تحت تأثیر شیعه ،اصول ،علی ( ع ) ،واصل بن عطا ،نقل ،امام علی ( ع ) ،تأثیر اندیشه‌های معتزله ،اندیشه‌های معتزله ،اصل بن عطا ،مسائل ،تأثیر شیعه

خلاصه ماشینی:

"راس المعتزله تتلمذ لجعفر الصادق انا ارجح ان الشیعه هم الذین اخذوا من المعتزله تعالیمهم و تتبع نشوء مذهب الاعتزال یدل علی ذلک (1) اما اینکه بعض الشیعه گفته‌اند که واصل شاگرد امام صادق(ع) بوده چه کسی گفته و کجا گفته آقای احمد امین هیچ سندی را بیان نمی‌کند ما هم تا بحال در کتابی ندیده‌ایم اما اینکه ایشان می‌فرماید من ترجیح می‌دهم که شیعه از معتزله گرفته است نیازمند دلیل می‌باشد که اثبات کند شیعه در کدامین مسأله تحت تأثیر معتزله بوده البته ایشان جمله‌ای را ذکر می‌کنند که تتبع نشوء مذهب الاعتزال یدل علی ذلک که عین این عبارت را یک نفر شیعی هم می‌تواند ادعا کند ولی صرف این جمله چیزی را نمی‌تواند اثبات کند ایشان بعد جریانی را ذکر می‌کند که زیدبن علی زعیم الفرقه الشیعه الزیدیه التی تنتسب الیه تتلمذ لواصل و کان جعفر یتصل بعمه و یقول ابو الفرج الاصفهانی فی مقاتل الطالبیین کان جعفر بن محمد یمسک لزیدین علی بالرکاب یسوی ثیابه علی السرج فاذا صح ما ذکره الشهرستانی و غیره عن تتلمذ زید لواصل فلا یعقل ان یتلمذ و اصل لجعفر با این داستان ایشان می‌خواهد نفی کند امام صادق(ع) استاد واصل بوده ما ابتداء گفتیم شاگردی واصل در منابع شیعه نیست در منابع معتزله هم که اشاره شد مقابله امام صادق(ع) است با واصل ثانیا داستان گرفتن امام صادق(ع) رکاب زید را توسط ابو الفرج زیدی مسلک نقل شده و چون بازگشت به عظمت مذهب خود و رهبری آن می‌کند قابل اعتماد نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.